Atlantis var en av nyhetene vi skulle innom, men det var først da vi var om bord i en båt rett ved som vi la merke til den spenstige kupéformede toppen og det spreke fargevalget i interiøret. Derfor ringte vi den norske importøren, Italmarin med base i Drammen, og fikk en guidet tur rundt i båten som opprinnelig ble vist for første gang på Genoa Boat Show høsten 2010.

Stramt men behagelig

Dette er en båt for lange solfylte dager på fjorden, den store takluken og den doble solsengen vis-à-vis førerposisjonen vitner om det. Solseng er det for øvrig også både framme på baugen og på akterdekket. Kjøkkenløsning og U-sofa er selvfølgelig på plass i cockpit, samt en førerplass av beste sort. Alt er dessuten på ett plan og man har godt med armslag når man beveger seg rundt.

Bjørn Vidar Lund i Italmarin er kjapt på plass og forteller at oransje ikke er fargen de har størst tro på blant norske kunder, derfor vil de norske båtene i hovedsak ha grått alcantara interiør. Putene vil dessuten bli mykere enn i demobåten der de rett og slett ikke gir den komforten man søker i en slik båt.

Se også: Spennende designbombe fra Galeon

Atlantis 44 Dusseldorf Boot 2011=

SPREKE FARGER: Den oransje fargen skilte seg klart ut i messehallene i Düsseldorf, men den norske importøren tror grå alcantara vil prioriteres blant norske kunder. © Handeland, Petter

Tekniske data

  • Total lengde: 13,43 m
  • Total bredde: 4,25 m
  • Drivstofftank: 900l
  • Vanntank: 350 l
  • Vekt: - kg
  • Motor: 740 hk
  • CE-kategori: B
  • Personer: 12
  • Pris: Fra ca. 4,25 millioner

To store

En liten trapp ned og man befinner seg i salongen med sittegruppe på styrbord side og bysse på babord side. Materialkvaliteten er av ypperste sort og fargevalgene er moderne men samtidig behagelige. Mye av interiøret dessuten polstret slik at det blir mindre ulyder og støy under dekk.

Akkurat som diverse andre båter i 40+ klassen kan Atlantis 44 leveres enten med to eller tre lugarer under dekk. I utstillingsmodellen er det to lugarer men Italmarin forteller at de har størst tro på trekabinerer i det norske markedet. Gjestelugaren i baugen kunne med tanke på størrelsen like gjerne vært eierlugar, som i dette tilfellet er plassert midtskips under gulvet i cockpit. Takhøyden er derfor ikke like god som i baugen, men i bredden er den enorm. Begge lugarer har selvfølgelig eget baderom med toalett, vask og dusj.

Se også: Tøff og trendy godværsbåt

Atlantis 44 Dusseldorf Boot 2011=

ITALIENSK LUKSUS: Nede under dekk oser det av luksus. Materialkvaliteten er førsteklasses og man har alt man trenger for an god ferie på sjøen. © Handeland, Petter

35+

Under solsengen på akterdekket jobber to dieselmotorer på lag, enten fra Volvo Penta eller fra Cummins Mercruiser. Italmarin ser i hovedsak på Volvo Penta som motorleverandør i deres båter og det er da snakk om to stykk D6-370 som selvfølgelig tøyles av en joystick ved førerplassen.

De 740 hestekreftene sørger for en toppfart på drøyt 35 knop og gir båten en pris fra ca. 4.250.000 kroner.

Les også:

Alle våre båttester

Denne passer på båten din

Båten som skal passe alle

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!