Det polske verftet har lansert store nyheter på rekke og rad de siste årene, og har med det blitt en kraft å regne med i det europeiske båtmarkedet.

Etter de begynte å samarbeide med det britiske designstudioet Tony Castro, har båtene deres blitt mer moderne - både innvendig og utvendig.

På årets Düsseldorfmesse viste de frem to nye båter over samme lest.

385 HTS og Open byr på mye av det samme som 350-modellene, men har naturlig nok mer plass. Det er kun takløsningen som skiller de to båtene.

HTS har en hardtop med en stor takluke, mens Open er, som navnet tilsier, helt åpen. I akterenden finner vi en stor salong med senk bart bord. Dette gjør at den kan gjøres om til en gigantisk solseng. Førerbenken har plass til to, og selv om det ikke virker like påkostet som noen av de dyrere konkurrentene, er det ikke snakk om noen dårlig finish.

Utsyn og ergonomi virker også å være slik det bør.

Ved siden av førerbenken er det plassert en solseng. Ikke den optimale løsningen her til lands, men det er ofte det middelhavskundene liker.

Galeon 385 HT=

PLASS: Sjeselong på babord side gjør at man mangler copilotplass. Til gjengjeld har førerbenken plass til to. © Galeon

Barneplass under dekk

Bak føreren er det plassert blant annet kjøleskap og vask. På den måten slipper man å bevege seg ned under dekk for å få tak i det nødvendigste. Der befinner nemlig byssa seg på styrbord side.

Lformen gir mye benkeplass, og det virker også å være nok med skapplass til lengre turer. På babord side finner man nok en stor salong. Med en TV på plass, vil dette kunne bli et yndet oppholdssted for den yngre garde. Eierkabinen er plassert i baugen, og byr på en stor dobbeltseng og et eget, stort bad.

Gjestelugaren er plassert midtskips, og byr på to køyer. Disse kan flyttes, så man har valget mellom en dobbeltkøye og to enkle. Også her er det et eget bad, så man slipper å dele med eventuelle gjester.

Under aktersalongen har Galeon plassert en jollegarasje. Den sluker en tender på opptil 2,2 meter, men kan også brukes som et gigantisk stuverom.

Designmessig står ikke 385 HTS tilbake for noen av konkurrentene.

Man kan velge mellom åtte forskjellige tresorter, og den oransje skrogfargen er også valgfri. Dette gjør at man kan få en båt som passer til sin egen smak - uavhengig av om man liker det klassisk eller moderne.

På motorfronten har man en hel del valg. Både singel- og dobbelinstallasjoner er tilgjengelig.

Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!