Galeon har vokst til å bli en av de aller største aktørene på det europeiske båtmarkedet. Det polske verftet lanserer nyheter på løpende bånd, og blant årets nyheter på Düsseldorfmessen var en ny hardtopbåt.

350 HTC bygger på samme skrog som 340 Fly, men har altså ingen flybridge. Helt akter er det plassert en sofa. Flott når man vil sitte ute sammen med de som bruker badeplattformen.

Hvis man beveger seg innenfor glassdøren, er det en stor salong på babord side, mens man finner pantryet på styrbord side av båten. Innvendig er båten nesten identisk som 340 Fly, og vår erfaring etter flere langturer med søstermodellen er at løsningene som er valgt fungerer veldig bra.

Førerposisjonen har en enkel stol, og det er godt med plass til en stor kartplotter. Den ene enden av salongen kan vippes rundt. På den måten får man en dobbel copilotbenk i fartsretningen. Kombinert med en stort kartbord, er dette en ypperlig løsning for lengre etapper.

=

ENKEL FØRERSTOL: Det er kun plass til én person ved førerplassen, men den delen av salongen man skimter nederst i bildet kan vippes rundt.

Kun soveplass og bad

Under dekk er kanskje den største overraskelsen at polakkene har fått plass til tre kabiner. Under førerplassen skjuler det seg en enkeltkabin, mens det på babord side er en dobbel gjestekabin. Denne plassutnyttelsen fører naturlig nok til at det ikke er så mye mer enn toalett, dusjrom og kabiner under dekk.

Eierkabinen i baugen er romslig, og det er nok av plass til å gjemme bort bagasje. Separat dusj- og toalettrom gir fleksibilitet på de lengre turene.

Galeon har et stort utvalg i forskjellige tresorter. Det gjør at de aller fleste kan få en båt som er akkurat slik de ønsker. De sier også at de har en lang rekke ekstrautstyr som kan monteres om bord.

Motorer fra både Mercruiser Cummins, Volvo Penta og Volkswagen Marine er tilgjengelig. Både kan leveres med både singel- og dobbelt installasjon, og største alternativ er to 320-hestere. Det burde tilfredsstille de aller fleste.

Startprisen på båten er på rundt 2,1 millioner kroner. Da er det én Volvo Penta D6-370-motor som står for fremdriften.

Les også:

Her er vårens tøffeste miljøbåter

Her er site nytt fra Windy

Denne er bygget for solbadere

=

STOR LUGAR: Eierlugaren i baugen har mer enn nok plass.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!