Galeon 390 Fly

Mini-yachten

”Beskjedne” 39 fot til tross – Galeons store bobåt vekker den riktige yachtfølelsen i oss.

Sist oppdatert

Konsept

Polske Galeon har etter hvert fått et bra fotfeste i det europeiske båtmarkedet. De store bobåtmodellene strekker seg fra 26 til 53 fot, og 390-modellen er dermed midt i modellprogrammet. Det er en ganske tradisjonell flybrigdebåt med middelhavspreg over interiørløsningen.

Sjøegenskaper: 4

I havgapet utenfor Hankø klatrer vi opp på flybrigden og kobler inn de elektroniske spakene. Med en lav ettermiddagssol og mild vestavind kan testturen nytes til fulle. Galeon 390 Fly knuser de halvmeterhøye bølgene lett, noe vi oppe på toppen bare merker som svak vugging i setene. Styringen er presis og svingene går etter oppskriften: Galeon legger seg pent og slipper sjøen behagelig, men uten å miste pusten.

I likhet med lillesøster 330 er styrehusbåten 390 Fly et riktig vindfang, noe man raskt bør venne seg til ved tillegging. God oversikt - samt en kraftig baugpropell - må til dersom sommerbesøket i gjestehavna ikke skal bli en alt for spennende opplevelse.

Førerplass: 4

I Galeon 390 Fly har du førerplass både i salongen og på flybrigde. Aller mest fornøyde er vi med den ensomme førerstolen på toppen, som er noe av det beste vi har sittet i. Derfor er det litt synd at copiloten ikke får nyte samme luksus. Det tar litt tid å venne seg til at Volvos elektroniske kontrollboks er plassert på venstre side av rattet, men det kan vi leve med i et ellers vel tilrettelagt miljø.

Sittekomforten i salongen er det lite å utsette på, noe som gjelder både for førerbenk og sofaen akter i salongen. Bak spakene i styrehuset er oversikten og kontrollen fin, og ergonomien i førerposisjonen forbedres ved hjelp av den lengdejusterbare benken, som har plass for to.

Uteplass: 4

Når man åpner den massive døren akter i Galeon 390 Fly, utgjør akterdekket en fin forlengelse av salongen. En solid aktersofa forsterker middelhavsinntrykket, så gjør også den fine teakdørken og en lekker innstøpt leider som leder til flybridgen.

Vel oppe på taket viser Galeon at solskinnsvær er førsteprioritet. Rent bortsett fra den nedfellbare ryggstøtten i sofaen, som virker litt enkel, har flybridgen en gjennomtenkt og praktisk planløsning som tilbyr god komfort for opptil åtte sittende eller liggende passasjerer. Da blir flybridgen et naturlig oppholdssted så sant det ikke spruter ned fra oven.

Inneplass: 5

Det er først og fremst interiøret og finisharbeidet som gjør at vi tildeler polakken det passende kallenavnet "m ini-yacht". For straks du kommer om bord i Galeon 390 Fly, blir du møtt av eksklusive detaljer. Her er det moderne innredning med alcantara i veggene, spotlights i taket, lekker, mattlakkert mahogni i skap, dører og lister, solide, komfortable skinnsofaer, samt smarte detaljer som blant annet elektrisk heisbare sidevinduer og et "touch-screen" kontrollpanel akter i salongen. Galeon 390 Fly fremstår kort og godt som veslevoksen, sine 39 fot tatt i betraktning.

Planløsningen i 390 Fly er ganske lik den i 440, og spesielt salongen over to plan minner oss om at det søreuropeiske markedet er viktig for polakkene. Løsningen gir ekstra takrom i midtkabinene under den fremre delen av salongen, noe de færreste vil klage på. Ulempen er imidlertid at passasjerene sitter noe lavt og uten godt utsyn akter i salongen, for Galeon har valgt å plassere pantryet på det høyeste planet ved førerposisjonen i stedet for en sofa. Greit i havna - småkjipt ute i bølgene.

På grunn av det høye dekket er det hele 1,95 m under taket under dekk, noe som gjør det behagelig for de lengste blant oss. En tur i kapteinslugaren bekrefter det eksklusive inntrykket vi alt sitter med - dette er pent og gjennomført fra polakkene.

Gjestene hygger seg henholdsvis i en styrbordstilt midtkabin med fin skapplass, eller den langsgående singelkøya på babord side. Galeon 390 Fly har eget dusjrom.

Motor: 4

Galeon 390 Fly leveres med ulike Volvo dobbeltinstallasjoner. Typiske motoralternativer er D4-260 med hekkaggregat, D6-310 på aksel og IPS 400 (tilsvarende D6-310). Dette er motorer som passer båten bra.

Fart og støy: 4

Galeon 390 Fly kommer standard med 2x D4-260. Det betyr i underkant av 500 dieselhester på drevene, noe som viser seg å være tilstrekkelig. En relativt markant planingsterskel gjør nok sitt til at båten ikke trives så godt mellom 12 og 18 knop, men når 390 Fly er vel ute av vannet, går den både lett, ledig og stumt i bølgene. Et støynivå på maksimalt 73 dBA i salongen gjør dessuten sitt til at turen blir støysvak.

Etter litt trimming og justering når vi toppfarten på 30,5 knop, noe som betyr en cruisingfart på behagelige 25-26 knop. Da bruker de to D4'ene rundt 3,4 liter per nautisk mil. Mest økonomisk går båten rundt 21 knop, da er forbruket rett under 3,3 liter per nautiske.

Økonomi: 4

Tatt i betraktning at dette er en stor og rommelig langtursbåt, er et prisnivå som starter rundt 2,9 millioner ikke noe å rynke på nesen over. Siden båten går greit med de to D4-motorene, er også drivstofforbruket akseptabelt. Det er litt tidlig å uttale seg om bruktverdien til de store Galeon-modellene, men inntrykket av finishen om bord er godt.

Polske Galeon 390 Fly er en spennende og kontinental båt i flybridgeklassen. Med faste køyeplasser til fem personer er dette et godt og prisgunstig alternativ for kjernefamilien med langturambisjoner. 390 Fly har bra finish og et småsnobbete interiør, men skuffer likevel noe i forhold til storesøster 440, som etter vår mening har et mer balansert ytre design og høyere prioritet under fordekket. Blant annet er pantryet i 390 Fly overdimensjonert i forhold til resten av salongen.

I sjøen er det lite å klage på, for skroget til polakken holder godt mål sammenliknet med andre båter i klassen. Et pluss er det også at man kan få båten både med IPS og akseldrift, begge med minimum 2x310 hk. Galeon 390 Fly kommer også i Hardtop-versjon - vi ville valgt flybridgeversjonen.

Når så også førerkomforten er god, er det bare små justeringer i inventaret som skal til før Galeon 390 Fly er blant de aller beste.

Denne saken ble første gang publisert 03/10 2007, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også