Tekniske data

Total lengde: 14,99 m (med badeplattform)

Skroglengde: 13,22

Total bredde: 4,41 m

Dypgang skrog: 0,75 m

Antall personer: 12

Drivstofftank: 1500l

Vanntank: 410 l

Vekt: 11.950 kg

Motor: 740-870 hk

CE-kategori: B

Pris: Fra 2 928 900 kr

Rommelige båter rundt 40 fot er et attraktivt segment for både nye og etablerte båtkjøpere, der går nemlig et tydelig skille. Er plassen godt utnyttet finnes flere alternativer med tre gode lugarer under dekk.

Den nye 43 Sport HT fra Bavaria, som tar over etter 42 HT, hører definitivt med blant disse. Bavaria er kjent for å grave fram mye plass under dekk og 43 Sport HT er intet unntak.

Rett fra fabrikken

Dagen før messa var undertegnede så heldig å få en rundtur i Bavarias enorme fabrikklokaler et par timers togtur fra Düsseldorf. Der fikk vi se hvordan den nye 43-foteren blir bygget, og vi fikk vite at produksjonsnummer én allerede sto nypolert og klar på messa.

At de nye pod-systemene bidrar sterkt til å øke den innvendige plassen er det ingen tvil om. Derfor ser vi stadig flere båter i og rundt 40-fotsklassen med enten tre, eller to store, lugarer under dekk. Her er begge varianter mulig.

Båten som stod utstilt på messa var en trekabiners-versjon. Lars Erik Solvang, daglig leder i den norske importøren Lunde Båt Motor, kunne fortelle at det er denne det høyst sannsynlig vil selges flest av i Norge. To norske kunder står alt på lista. Akkurat som på de andre nye HT-modellene til Bavaria har 43 også fått en hardtop med enorme

vindusflater. Noe som for øvrig har vært en tydelig trend de siste årene. I tillegg har båten en gigantisk takluke i stoff som man åpner i en håndvending. Dette gjør cockpit til et meget lyst og luftig sted, der både fører og passasjer kan heve gulvet slik at de kan stå med hodet opp gjennom tak-luken.

Badeplattformen akter er som alt annet i denne båten - gigantisk. Den kan senkes og heves slik at jolla kan kjøres rett om bord. Beveger vi oss fremover møtes vi først av en stor solseng på akterdekket og deretter en U-formet sittegruppe under tak. Foran denne igjen har 43 Sport HT en mer norgesvennlig løsning enn solsengen i for eksempel 38 HT. Her er nemlig solsengen integrert i den fremre sittegruppen, der to personer sitter fint i kjøreretningen.

Førerposisjonen fremstår veldig gjennomtenkt og ergonomisk riktig. Plotter og motorinstrumenter er riktig plassert, motorkontrollen likeså. Rattet kan justeres i høyden.

Bavaria 43 HT Dusseldorf 2011 Bavaria Sport 43 HT=

FULL KONTROLL: Førerplassen er oversiktlig og man sitter godt. Sikten ut over de 43 fotene er god. © Handeland, Petter

Bavaria 43 HT Dusseldorf 2011 Bavaria Sport 43 HT=

I FAMILIE: De nye modellene fra Bavaria er nokså like. Store vinduer og enorm takluke kjennetegner HT-modellene. © Handeland, Petter

Down under

En bred trapp ned fra cockpit finner vi salongen som på styrbord side har en sittegruppe med plass til seks personer rundt bordet. Byssa, som har det meste man trenger av hvitevarer, er plassert på babord side. Akterover på hver sin side av trappen finner vi de to gjestelugarene. De har begge to enkeltsenger som kan slås sammen til dobbeltseng om man ønsker det. Gjestelugarene deler et bad framme ved salongen, men velger man tokabiners-løsningen har man eget bad inne på lugaren.

Den gode plassen under dekk gjenspeiler seg i kapteinslugaren foran i baugen. Den har eget bad, separat dusj og det er godt med skapplass. Takhøyden under dekk er meget god, og selv undertegnede på 192 cm kan bevege seg fritt rundt uten krom nakke.

Bavaria 43 HT Dusseldorf 2011 Bavaria Sport 43 HT=

TO GANGER TO: De to gjestelugarene er så og si identiske. Felles for de to er god plass, god takhøyde, og enkeltsenger som kan slås sammen. © Handeland, Petter

Bavaria 43 HT Dusseldorf 2011 Bavaria Sport 43 HT=

LEILIGHET: Kjøkkenet er stort nok til å tilberede mat til alle om bord og har de hvitevarene man trenger for å få jobben gjort. © Handeland, Petter

Finish, pris og motor

Når man produserer båter i slikt antall som Bavaria, Beneteau, Jeanneau og Galeon gjør, der avansen er liten og antallet stort, går det av og til på bekostning av finish og materialkvalitet. Men, Bavaria har blitt bedre - mye bedre faktisk.

Et eget team som kun driver med etterkontroll er på plass på fabrikken, noe 43 Sport HT definitivt bærer frukter av. Materialkvalitet og håndarbeid er ikke på samme kostbare nivå som dyrere merker, men så er det også er prisforskjell som må tas med i beregningen.

Vi sitter med andre ord igjen med et godt inntrykk og gleder oss til å teste båten når den kommer til landet.

Volvo Penta står som vanlig for motor-iseringen i Bavaria. Med dobbel D6-370 EVC starter 43 Sport HT på rett under tre millioner, 2 928 900 om vi skal være helt korrekte. Båten kan leveres med joystickmanøvrering også for drev, noe importøren tror vil bli en populær løsning i Norge. Den kan også leveres med dobbel IPS 500 fra 3 241 400 kroner.

43 Sport HT er i utgangspunktet ganske godt utstyrt, men kan som de fleste andre båter over førti fot utstyres med det meste man har bruk for.

Bavaria 43 HT Dusseldorf 2011 Bavaria Sport 43 HT=

NY LØSNING: I 43 HT er solsengen integret i sofaen foran U-sittegruppen. To personer kan da sitte i kjøreretningen vis-a-vis kapteinen. © Handeland, Petter

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!