Tekniske data Askeladden P66

Lengde: 6,60 m

Bredde: 2,50 m

Vekt: 1100 kg

Drivstoff:140 l

Motor: 90-140 hk

Pris: fra 373 000 kroner

info: www.askeladden.no

Askeladden er ikke kjent for å være først ute eller å være spesielt banebrytende. Det betyr imidlertid ikke så mye så lenge det de kommer med er god vare. Og etter alt å dømme er årets første lansering fra Norges tidligere største båtprodusent en vel gjennomtenkt småbåt.

Alle småprodusenter med respekt for seg selv kommer i disse dager med styrehyttebåter. Flere er baserte på "gamle" skrog, men innredningen er tilpasset båtliv store deler av året, og gjerne et mer aktivt båtliv. P66 Pilothouse fra Askeladden er imidlertid en nyskapning og har de fleste detaljer som de første generasjonene av denne båttypen savnet, som blant annet bedre komfort, bedre finish, køyeplass, fast toalett, en liten gasskoker og eget rom for kjølebag. De enkle fiskebåtene som dette en gang var, har i form av P66 fått en mer salgbar familieprofil, selv om båtene riktignok fortsatt har et enmannsfokus.

Det beste med P66 er den fine ståhøyden under tak er over 1,90 m, som gjør P66 til et bedre alternativ for de langbente. Akterdekk er stort og gir både plass til aktiv fisking og fiskeutstyr, eller arbeidsverktøy og dykkerutstyr. Integrert dusj gjør det lett å holde det hvite dekket rent.

For de mer familieinnstilte finnes det akterbenker og benkeputer på ekstrautstyrslisten, og det er god plass til middagsbordet.

Askeladden P66=

Askeladden P66 © Frederik Finnes

Askeladden P66=

Askeladden P66 © Frederik Finnes

Suzuki på hekken

Askeladden har droppet Mercury marine til fordel for Erling Sande AS og Suzuki. Dermed har båtkjøperen tre alternativer, nemlig DF 100, DF 115 eller DF 140 hk utenbordsmotor. I likhet med flere produsenter er det utenbordsmotoren som gjelder for tiden, det gir mer fleksibilitet, rimeligere båter, lettere båthold og ikke minst bedre støybilde under tak. Sistnevnte skal man ikke glemme, for med dieselmaskiner under akterdekk har styrehyttebåten tradisjonelt sett vært en skikkelig bråkebøtte.

Med 100 firetaktshester fra Suzuki, noe vi mener skulle holde lenge i denne ikke så fartsinspirerte båten, starter prisen på 373 000 kroner. Skal du ha utvendig styreposisjon, samt dieselvarmer og sidebenker med puter, noe vi mener er et must, kan du legge på minst 60 000 kroner. Totalt sett er ikke dette så galt for en fritidsbåt på 22 fot. Vi gleder oss til å testkjøre båten i neste nummer av Vi Menn Båt.

Les også om Askeladden Commuter 10 RIB som nå kommer med 2x 300 outboard.

Askeladden C6 har blitt en populær båt. Les mer her.

Les også testen av skjærgårdsjeepen Askeladden S6.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!