Askeladden S6 Sport med CMD 2,0l 150 hk

Norsk som en askeladd

Askeladdens flunkende nye skjærgårdsjeep har både toalettrom og dieselmotor. Kan en båt bli stort norskere?

Sist oppdatert

Tekniske data

  • Lengde: 6,25 m
  • Bredde: 2,45 m
  • Vekt: 1550 kg
  • Drivstofftank: 165 l
  • Motor: CMD QSD 2,0 l ES 150 hk
  • Mercruiser 4,3 l MPI 220 hk
  • Toppfart testbåt: 33,8 kn
  • Støy marsjfart: 79 dBA
  • Støy toppfart: 84 dBA
  • Økonomisk marsjfart: 16-24 knop, 0,69 l/nm
  • Pris testbåt: Kr 540 000
  • Pris m. 220 hk bensin: Kr 468 000
  • www.askeladden.no

Askeladden er i økonomisk knipe, men lanserer likevel en splitter ny båt midt i krisetidene. S6 er bygd på samme skrog som den lille daycruiseren C6, som kom til verden for et drøyt år siden.

Tanken er å bygge en liten og velutstyrt skjærgårdsjeep med noen av de kostbare Quick-løsningene som i utgangspunktet var forbeholdt den mer eksklusive Z-serien, blant annet det oppfellbare Q-table (ekstrautstyr) og de smått kontroversielle Q-ropes, fortøyningstau som rulles inn i kryssholtene på støvsugermanér.

Det som gjør denne båten norskere enn de fleste, og således tilpasset vårt eget marked, er at den er bygd for CMDs nye 150 hk dieselmotor, som til nå ikke har vært det vanligste å putte i en skjærgårdsjeep. I tillegg har S6 fått fast toalett og en liten nødkøye inne i konsollen, noe enhver landstedbåt skal ha for tiden. Dette burde kunne hjelpe på etterspørselen av båter i tiden som kommer.

Denne saken ble første gang publisert 25/09 2008, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også