Tekniske data

  • Lengde: 6,25 m
  • Bredde: 2,45 m
  • Vekt: 1550 kg
  • Drivstofftank: 165 l
  • Motor: CMD QSD 2,0 l ES 150 hk
  • Mercruiser 4,3 l MPI 220 hk
  • Toppfart testbåt: 33,8 kn
  • Støy marsjfart: 79 dBA
  • Støy toppfart: 84 dBA
  • Økonomisk marsjfart: 16-24 knop, 0,69 l/nm
  • Pris testbåt: Kr 540 000
  • Pris m. 220 hk bensin: Kr 468 000
  • www.askeladden.no

Askeladden er i økonomisk knipe, men lanserer likevel en splitter ny båt midt i krisetidene. S6 er bygd på samme skrog som den lille daycruiseren C6, som kom til verden for et drøyt år siden.

Tanken er å bygge en liten og velutstyrt skjærgårdsjeep med noen av de kostbare Quick-løsningene som i utgangspunktet var forbeholdt den mer eksklusive Z-serien, blant annet det oppfellbare Q-table (ekstrautstyr) og de smått kontroversielle Q-ropes, fortøyningstau som rulles inn i kryssholtene på støvsugermanér.

Det som gjør denne båten norskere enn de fleste, og således tilpasset vårt eget marked, er at den er bygd for CMDs nye 150 hk dieselmotor, som til nå ikke har vært det vanligste å putte i en skjærgårdsjeep. I tillegg har S6 fått fast toalett og en liten nødkøye inne i konsollen, noe enhver landstedbåt skal ha for tiden. Dette burde kunne hjelpe på etterspørselen av båter i tiden som kommer.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!