Fra 2005 og fram til i dag har Volvo Penta hatt suksess med deres IPS-systemer, og i den anledning utvider de sortimentet ytterligere.

To nye effektklasser, begge med utgangspunkt i Volvo Pentas 13-litersmotor D13, kommer på markedet høsten 2010.

Volvo Penta er med sitt IPS-system en av de store aktørene innen pod-installasjoner, et system som på mange måter har erstattet de "gamle" innenbordsmotorene med strak aksel.

Etter å ha brukt IPS-systemet i både D4 og D6 valgte Volvo Penta i fjor å bruke gjøre det samme med 11-litersmotoren D11.

I år hopper de altså enda en størrelse opp.

Over 1000 hester

De to nye IPS-pakkene yter henholdsvis 1050 og 1200 hestekrefter.

Volvo Penta forteller at D13 utviklet og designet ved hjelp av toppmoderne teknologi, og lover at både komfort, forbruk og ytelser skal være klasseledende.

Dessuten skal motorene tilfredsstille både europeiske og amerikanske miljøkrav.

Med de to nye IPS-systemene på plass vil Volvo Penta nå kunne levere pakker med to, tre eller fire motorer. Dermed dekker IPS-systemet motorbehovet for båter fra 35 til drøyt 100 fot.

Les også:

Er IPS historie? Volvo med joystick til drev

Ny start for Volvo Penta D3

Båten som måtte komme?

Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!