=

Lekre detaljer i Goldfish 29 RIB.

Rigid Inflatable Boat, eller RIB, er på mange måter havets svar på kabrioleten: Den har et friskt og litt eksklusivt image over seg; den oser av sportslighet - og den tiltaler noen i like stor grad som den frastøter andre. Hva man enn måte mene om fenderbåtene er det klart at RIB-eiere er mer enn gjennomsnittlig entusiastiske over farkostene sine.

RIB er best egnet for dem med sans for aktiv kjøring, som bruker båt året rundt og som vet å kle seg etter forholdene. Med sine lave pongtonger er ikke dette småbarnfamiliens førstevalg, og komforten for passasjerene er i de fleste RIB-er så som så. Men RIB-ens fordeler er like klare: Dette er et tøft alternativ som er lett å holde, enkelt å håndtere, som kan legges hvor som helst uten fendring og som tåler stor last og tøff håndtering.

Rask RIB

Morsomst er selvsagt RIB-ene som er tegnet for høy fart. Dem er det blitt flere av de siste årene, selv om RIB-ens popularitet ikke har tatt helt av her i landet. Dem som har fått smaken på "pølsebåt" er imidlertid vanskelige å vende.

Vi har samlet et knippe RIB-er vi varmt kan anbefale for den fartsglade og kjørelystne.

Goldfish

I skandinavisk sammenheng er det vanskelig å komme utenom Goldfish. Son-bedriften, med designer og eier Pål Sollie i spissen, har bygget mye lekkert igjennom årenes løp, og de tøffeste båtene har hatt pongtonger. Min personlige favoritt må være Goldfish 29 , en utrolig morsom og velkjørende RIB med stepdesign og hissige innenbords motoralternativer. Den klarer lett hastigheter opp mot 80 knop. Bestselgeren Goldfish 25 er nok likevel mer spiselig prismessig, og har større badebåtpotensial. Felles for dem er effektiv gange i sjøen, kvalitet som tåler juling i sjøen, samt en eksklusiv finish.

Siste båt ut fra Goldfish er også en RIB, en båt vi fikk mulighet til å teste i høst. 36 P1 Supersport er et monster av en kjøremaskin. Den har et skrog i vinylester og er bygget i sandwich med karbon og divinycell. Det gir den massiv styrke til å tåle en høy marsjfart. Ikke like leken som de mindre RIB-ene, men et tog som gir alt i bølgene. Det fant også Sjøforsvaret ut, og bestile like godt 10 båter på rappen.

Les mer om Goldfish kontrakt med Sjøforsvaret her.

Les om Goldfish 28 RIB.

=

Goldfish 29 RIB

=

Ballistic 780 RIB

Ballistic

Den engelske produsenten Ballistic får sine båter bygget i Sør-Afrika. For uinnvidde kan det opplyses om at dette er et kvalitetstegn. Få andre land har en kultur for RIB-bygging som Sør-Afrikanerne, og det merkes i byggekvaliteten.

De største Ballisticene kan kanskje se litt ordinære ut i designen, men har til gjengjeld svært velkjørende skrog. Det beste er at du ikke trenger å betale for "pynt" av ulik slag: Dette er en renspikket bruksbåt med enkelt interiør som tåler juling. I Norge leveres båtene med Evinrude-motorer, som gir kontante totaktskrefter for sportslig utfoldelse. Den største, nemlig Ballistic 780 , kan ta krefter opp til 2 x 200 hk, mens lillesøster Ballistic 650 klarer seg lenge med 200 hk.

Kjøpe RIB? Les vår guide til RIB-kjøpet her .

=

Ballistic 650 er blant de beste i sin klasse.

Airship R8

Dette er altså ikke et luftskip, selv om det til tider kan kjennes slik mellom bølgekantene. Amerikanske Airship R8 er faktisk en svært velkjørende fartsmaskin som går så lett at du knapt tror du berører vannflaten. Samtidig er dette en av få RIB-er som faktisk tilbyr behagelige seter i ren off-shore stil: Her sitter du lavt og trygt under hele turen. Med en Honda på 225 hk gjør båten rundt 50 knop, men den tar også motorer opp til 300 hk. Da blir det riktig festlig!

Ta en titt på produsentens flotte hjemmeside.

=

Airship R8 er en spennende fartsbåt. © Haugen, Terje

Zodiac 650 Pro Open

Zodiac har nesten vært synonymt med ordet RIB, og er verdens mestselgende RIB-merke. I likhet med Ballistic er dette en mer bruks- og allround-RIB enn de dyreste modellene, men etter en hel sesong bak rattet på 650 Pro Open fikk vi i hvert fall smaken av båten som en artig lekekamerat. En E-TEC 130 hk fra Evinrude sparker greit, men gir ikke den helt store fartsfølelsen.

Zodiac 650 Pro Open er en folke-RIB med fine sjøegenskaper. © Foto: Egil Nordlien HM Foto

Tornado

Engelske Tornado er kjente for sine velkjørende skrog. Verftets 11-meter utgave er en lang og smal farkost som er bygget for å knuse sjø og går som en pil i bølgene bare den trimmes riktig. Vi fikk gleden av å kjøre båten mellom Molde og Bergen, en uforglemmelig tur som viste Tornado 11 i sitt rette element. Med 3 x 275 hk Mercury Verado var dette også en gang den tyngste Verado-innstallasjonen i Europa. Vilt? Du får lese selv.

Les om alle markedets RIB-er i vår båtkatalog.

Tornado 11 er en kraftpakke av en RIB.

Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!