Kort sagt:

+ Nydelige sjøegenskaper

+ Høyt fartspotensiale


- Begrenset bruksområde

- Litt lav sitteposisjon

Vi finner Ballistic 780 duppende i båthavna ved Dronningen, et langt steinkast fra Aker Brygge. Fortøyningen går og vi glir ut i Oslos indre havnebasseng. Til tross for et gryende praktverk av en dag er det lite aktivitet på fjorden, om vi ser bort fra Nesoddfergen, som trofast banker inn forbi Dyna fyr. Samtidig serverer den oss turens første bølger. Ballistic-importør Odd-Erik Aks benytter anledningen til å vise oss RIB'ens fordeler: Den meterhøye hekksjøen til M/S "Bamse Brakar" blir forsert enkelt og behagelig i høy fart, og vi får turens første, sugende airtime. Det skal bare bli en forsmak.

Odd-Erik har tiltro til RIB'ens egenskaper. Ballistic har fått mye god omtale i skandinaviske medier, og merkenavnet er i ferd med å sette seg. Spørsmålet er bare om dagens testbåt vil innfri kravet om femti knop. Bakpå er det nemlig "bare" festet en totakters 250 hesters E-tech fra Evinrude, noe som kan bli i knappeste laget når båten har tre voksne menn, nok av utstyr og en full bensintank å drasse på.

Når støymålinger er unnagjort og vi er ute av Drøbaksundet, setter vi alle kluter til. Knopmåleren stopper på 45,6 knop, en fart som river ganske bra i kroppen, men som ifølge Aks greit overgås med to personer mindre om bord. Bestiller du båten med den største motoriseringen, 2x200 hk Evinrude, skulle det imidlertid ikke lenger være noen tvil om hvilken side av 50-tallet nålen stopper på.

Herlig skrog

Etter litt kjøring er vi også temmelig sikre på at båten klarer å håndtere 400 ville hestekrefter. Selvsagt skal du vite hva du driver med bak rattet, men skroget er mer enn kapabelt, med en skarp og kompakt V-bunn som tar sjøen uten noen form for dramatikk. Ballistic danser litt i sidesjø, men er likevel stabil og trygg til RIB å være. Når vi trimmer båten riktig, er det bare å legge gassen i dashbordet selv i betydelig sjø. Skroget er stumt, men takket være en heller støyende totakter der bak kan turen bli masete i lengden (93 dBA ved full gass). Robustheten og det presise grepet i sjøen gjør uansett Ballistic til et mer enn spennende dagsturalternativ.

Som i så mange andre RIB'er er jockeysetet i sørafrikaneren litt for lavt i forhold til ratt og girspak, noe som " tvinger" oss opp i stående etter kort tid. Vindskjermen er også i minste laget, noe som forårsaker turbulens rundt konsollen. Det kan bli utmattende i lengden. At girspaken befinner seg på babord side av rattet er noe man må venne seg til; tanken er at copiloten skal kunne throttle når det drar seg til.

Det er mer enn nok av benkeplasser og stuverom i den "norske" utgaven av 780. I en RIB på denne størrelsen får alle plass, men det er i jockeysetene eller i akterbenken at passasjerene finner trygghet og tilnærmet komfort.

La oss kalle en spade for en spade: Ballistic 780 er i likhet med flere RIB'er ingen typisk båt for langturer med unger, bikkjer eller svigermødre om bord - det sportslige aspektet blir for fremtredende. Vil du komme deg fram i all slags vær, og er villig til å kle deg deretter, er Ballistic imidlertid panelets førstevalg. Her om bord kan ingen stoppe deg.

Teknisk data

Lengde: 7,80 m, Bredde: 2,50 m, Vekt (m. motor): 1850 kg, Ant. pers: 15, Motor: Evinrude 250 E-tec, Maks fart: 45,6 kn, Pris m. 2x200 Evinrude: 780 000 kr

Ballistic Sportsboats: www.ballisticboats.no

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Vår karakter

Se alle produkter i testen

Produktene under kan ha to priser, Veil. pris og Beste pris. Beste pris er prisvarsling levert av Prisguide.no, en kommersiell partner av Klikk.no.

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!