Ballistic 650 SE

Tøff RIB

Ballistic 650 tåler en støyt.

Pluss ikon
Sist oppdatert

Det finnes ufattelig mange ulike kombinasjoner av pongtonger og fast skrog på markedet. At Ballistic 650 tilhører den tøffere delen av RIB-skalaen, råder det imidlertid liten tvil om. Hele den britiskeide serien - som bygges i RIBens hjemland, Sør-Afrika - er konstruert for å tåle en støyt. Dessuten er de største båtene, 780 og 650, bygd for å tilfredsstille de mer kjøreglade RIB-entusiastene.

Innredningsmessig byr ikke 650 på noe revolusjonerende. Riktignok er dette en SE, eller Scandinavian Edition, som i praksis betyr en innmontert akterbenk med rygg- og albustøtte. Komforten er grei for to voksne personer, men putene kunne vært tjukkere.

Sitter godt bak rattet

Viktigere er det at man sitter godt bak rattet, og førerposisjonen i 650 er god nok til RIB å være. Jockeysetene er et godt alternativ, men det er best å stå oppreist bak den svulstige, men enkle konsollen. Her finner man det man trenger, samt en midtplassert girspak, noe som tillater throttle-assistanse fra copiloten.

Den beste sitteplassen, om ikke den luneste, er innstøpt foran på konsollen, og de øvrige passasjerene får plass i V-benken i baugen. Denne blir også raskt omformet til en stor solseng ved hjelp av en innleggsplate, eller du kan sette opp et lite bord for rastepausen.

Mye stuverom er ingen selvfølgelighet i en kjøreglad RIB, men her finnes det tilstrekkelig av den slags, og spesielt det kombinerte dregg/fender-rommet i baugen er praktisk.

Lar seg trimme nøyaktig

Som tidligere nevnt er det sjøegenskapene som teller mest i en Ballistic. Det får vi også erfare under prøveturen på den vinterkalde Oslofjorden. Da vi først har vennet oss til å ha girspaken i venstrehånden, kan vi for alvor la kreftene slippe løs, og snart er også smilet på plass. Ballistic 650 SE går mykt og bastant som en rask RIB skal gjøre; den har et sportslig grep i svingene og lar seg trimme pinlig nøyaktig - noe som tillater god fart også i litt krapp sjø.

650 har samme bredde som flaggskipet 780, noe vi kjenner på en stabil gange i sidesjø, men til gjengjeld virker båten en smule overmotorisert med 200 E-TEC H.O. Ved toppfarten på knapt 50 knop danser Ballisticen litt i vinden, men klarer seg utmerket ved 45-46 knop. Det eneste som sjenerer, er støyen fra Evinrude-maskinen; med sine 93,7 dBA ved 5700 o/min grenser den til det helsefarlige. Men med plugger i ørene og off shore-jakka på, får du uansett mye moro bak spakene i 650 SE.

Denne saken ble første gang publisert 16/06 2008, og sist oppdatert 25/06 2017.

Les også