=

I båtverftet ved Traunsee midt blant østerriske alper, skulle man tro at det i beste fall ble snekret sammen en og annen trivelig innsjøbåt. Men nei - Frauscher har tross sin ringe størrelse, men outrerte design - klart å bli en "snakkis" i den europeiske båtverden.

En liten, men eksklusiv produsent av særegne sportsbåter - modeller som er et slags moderne motstykke til italienske og amerikanske runabaouts fra 50- og 60-tallet. Vi nevner i fleng Riva og Chris Craft - herlige solskinnsbåter, men ikke akkurat noe du legger ut med en grå høstdag.

Fra selskap til selskap

Det er ikke bare på designfronten Frauscher overrasker. Verftet har også vært tidlig på banen med ny teknologi, som hybriddrift og hydrogenløsning for båter.

Den nye Frauscher 717 GT skal i følge verftet være en elegant og sofistikert GT-racer. En båt som frakter eieren og et par-tre passasjerer stilfullt og hurtig fra cocktail til cocktail.

Uvanlig motorløsning

Frauscher har valgt en for båttypenen ukonvensjonell midtplassert motor. Den driver propellen akter gjennom en strak aksel. På motorfronten kan du velge mellom flere forskjellige godbiter. De to som skiller seg mest ut er utvilsomt den 250 hk sterke hybriddieselen fra Steyr, som har en 7 kW elektrisk hjelpemotor til langsom kjøring, samt VW Marines V8 4,2-liters diesel på 350 hk. Den er bl.a. kjent fra Audis bilmodeller som særdeles kraftig og kultivert.

På den mer tradisjonelle siden finner du V8-bensinmotorer fra Volvo Penta og Mercruiser på henholdsvis 5,7 liter/320 hk og 8,1 liter/420 hk. Og til slutt det kanskje mest fornuftige valget: VW Marines fine 265-6 med 3,0-liters V6-diesel og 265 hk.

Den rimeligste versjonen koster ca. 640 000 kroner før du regner norske avgifter.

=

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!