Prøvekjørt: Frauscher 686 Lido Hybrid

Sparer drivstoff med el-motor

Vi har prøvekjørt hybriden som kan redusere dieselregningen.

Sist oppdatert

Hybridkonseptet til Steyr Motors har lenge blitt testet ut i samarbeid med Frauscher Boats, men nå er det tilgjengelig for alle. En kompakt elektromotor sitter montert i bakkant av dieselmotoren, og konseptet kan leveres med Steyrs effektive turbodieseler fra 70 til 250 hk. En sterkere 270-hester kommer snart.

El-motoren drives av en egen batteribank bestående av fire vanlige blybatterier og lades enten via landstrøm eller ved hjelp av dieselmotoren.

El-motoren har en maksimal ytelse på 37 kW. Den er beregnet for bruk opp til 5 knops fart, og hvor lenge batteriene varer, avhenger av hvor mye effekt man tar ut av el-motoren. På full effekt holder strømmen til ca. 40-45 minutter.

Trekker man ned til 2-2,5 knop, kan man kjøre i rundt en time før batteriene er tomme.

Best effekt med aksling

Hybridkonseptet kan kobles til strak aksling, drev eller vannjet, men best effekt oppnås med aksling. Pakka bygger forholdsvis lite i bakkant av motoren og bør derfor kunne gå ned i de fleste motorrom som er beregnet for motorer på tilsvarende størrelse.

Men man må ha plass til ekstra batteribank, og båten må tåle litt ekstra vekt i motorrommet.

Med el-motoren, batteribanken og styringsenheten HCU (Hybrid Control Unit) veier det hele drøyt 270 kg i tillegg til dieselmotoren. Både el-motoren og dieselmotoren opereres med den samme motorkontrollen for gass og gir.

I tillegg til batteribanken for el-motoren, har dieselmotoren et eget startbatteri som lades via motorens ordinære generator.

Lav summing

Man kan altså velge å gå tilnærmet lydløst på lav hastighet med el-motoren, eksempelvis inn og ut av havna eller under dorging. Når farten skal settes opp, startes dieselmotoren og den fungerer helt som normalt.

Trenger man litt ekstra krefter for å få båten raskere i plan, kan man bruke "boost-effekten". Da får dieselmotoren hjelp av elektromotoren, og selv om den ikke yter mer enn 37 kW, har den et høyt dreiemoment i hele turtallsområdet.

Når dieselmotoren er i normal drift, fungerer el-motoren som en kraftig generator, enten for å lade batteribanken eller for å gi masse forbruksstrøm i båten. Med denne pakka trenger man ikke noe separat strømaggregat i båten - ved behov kan man bare starte hovedmotoren og la den gå på lavt turtall.

Ved brygga til Frauscher i Gemunden i Østerrike ligger to hybridbåter klare for prøvekjøring, og vi er virkelig spent på hvordan dette fungerer i praksis.

Vi går først om bord i Frauschers litt spesielle skjærgårdsjeep, Lido 686. Nøkkelen vris et hakk, og dermed er el-motoren i gang.

Spaken fungerer akkurat som vanlig. Vi manøvrerer oss ut fra brygga, og el-motoren gir bra med krefter på propellen. Alt skjer tilnærmet lydløst og stille.

Bare en lav summing høres fra el-motoren idet vi forlater havna og glir ut på innsjøen. Farten økes og ved ca. 5 knop går el-motoren på fullt. Da høres en jevn during fra el-motoren og drivlinjen. For ordens skyld skal vi legge til at motorrommet på Lidoen overhodet ikke er lydisolert; kun en klar plexiplate ligger over motorene.

Tid for å starte dieselmotoren!

Vi vrir et hakk videre på nøkkelen. Den 6-sylindrede dieselmotoren med 250 hk starter som normalt, og så går vi fra elektrisk til vanlig dieseldrift. Nå kan båten kjøres opp i plan og i høyere hastighet.

Vi prøver også "boosten", og anelsen raskere går nok båten i plan, men noen kjempestor forskjell er det ikke snakk om. På det spesialdesignede instrumentpanelet med touch-skjerm kan vi lese av diverse informasjon, blant annet når boost-effekten er i gang.

Mens vi cruiser rundt på Traunsee i 30 knop, lades batteribanken til el-motoren. På displayet kan vi også lese av hvor mye strøm som er igjen i batteribanken.

Deretter går vi motsatt vei - altså over til el-motordrift. Da drar vi av farten, motorkontrollen settes i fri og dieselmotoren stoppes ved å dreie nøkkelen tilbake til 0-posisjon.

Nå må vi vente noen få sekunder slik at datastyringsystemet får tid til å frikoble dieselmotoren fra drivlinjen. Deretter vris nøkkelen et hakk, og igjen kjører vi på el-motoren.

Lett å veksle

Systemet virker ikke helautomatisk slik det eksempelvis gjør på hybridbilen Toyota Prius, men det er enkelt å veksle mellom de to motorsystemene. Den store forskjellen i forhold til hybridsystem i bil, er at man ikke får ladning i nedoverbakker eller når gassen slippes.

Om bord i båten må man få ladehjelp fra dieselmotoren, for lange nedoverbakker er naturlig nok fraværende.

Vi tar en ekstra kosetur på Traunsee. El-motoren summer så vidt hørbart, og vi ligger på ca. 3 knop. Konseptet er tidsriktig og miljøvennlig. El-motoren har null utslipp og man kan manøvrere inn og ut av havn tidlig og sent uten å vekke folkene i nabobåten.

Lydløs dorging

Vil man ta en hyggelig kveldstur gjennom skjærgården, kan man også bruke el-motoren. En times dorgetur etter makrellen tilnærmet lydløst er heller ikke så dumt.

Men det kanskje aller beste med dette systemet er at man kan spare drivstoff, ifølge produsenten opptil 12 prosent ved normal bruk. Og el-motoren støyforurenser ikke i havna eller i trange sund ved sakte fart, noe som jo også er et opplagt pluss.

Med effekter på dieselmotoren fra 70 til 250 hk kan hybrid-pakka passe inn i mange standardbåter.

Har man fulladet batteribank når man går fra kai, kan strømmen holde til en liten kveldstur. Og man slipper å padle hjem hvis batteriene går tomme; med hybriddrift kan man jo bare starte dieselmotoren, for den vil alltid være startklar takket være separat startbatteri.

Med dagens fokus på miljø og sommerens høye dieselpriser friskt i minnet, er Steyr på rett spor. Å gli lydløst ut eller inn i havna er en helt spesiell opplevelse.

Hybridkonseptet kan passe inn i mange mellomstore båter, og vi er spent på å se hvem som kommer med Steyers hybridkonsept først.

Denne saken ble første gang publisert 05/02 2009, og sist oppdatert 05/05 2017.

Les også