=

ALTERNATIV STRØMKILDE: I stedet for reservetank kan snekka med el-motor utstyres med strømaggregat. Når den alternative strømkilden ikke er i bruk skjules aggregatet under bordet i salongen. © Arne Otto Iversen

Tekniske data

Pris: Kr 359 000.-

Motoreffekt: 2,2 kW elektromotor

Produksjonsland: Norge

Lengde (LOA): 6,2 m

Bredde: 2,25 m

Dyptgående: 0,6 m

Byggemateriale: Glassfiber

Vekt med motor: 925 kg

Nyttelast: 950 kg

CE kategori: C

Antall personer: 10

Soveplasser: 2

Når det først skal tukles med Polarsnekka, gjøres det med stil og raffinement. 40 år etter at den tradisjonsrike båten kom på vannet, smeller produsenten til med en modell som gjør det mulig å tenke helt nytt om hva slags fremdriftssystemer vi kan bruke i båt.

Polar 20 Elektro er et av de første elektriske fartøy vi har prøvekjørt, der hele designet er noe mer enn et fiffig leketøy, eller en prototype beregnet for utstillingsvinduet. Med batterikapasitet som muliggjør langturer, aggregat som kan brukes som "reservetank" og en vedlikeholdsfri, børsteløs motor bør nyheten kunne appellere til flere enn ihuga miljøvernere. Båten med elektrisk motor er rett og slett sunn fornuft, pakket inn i et velformet glassfiberskrog.

Når vi starter vår prøvetur, er fraværet av den store motorkassa det mest synlige beviset på endringen som er gjennomført. I motsetning til dieselmotoren, krever elektromotoren minimalt med plass og hele installasjonen får plass under dørken.

- Vi har batterikapasitet til åtte timers kjøring, sier Trond Aasulfsen, daglig leder i Polarboat. Planen er å kjøre båten fra Borgestad og opp til Skien, men strømmen i elva er stri og det brukes mye energi for å forsere elva. Kontrollpanelet vipper mellom 125 - 130 ampere, og nettopp forbruket av elektrisk kraft avgjør hvor lenge vi kan kjøre båten uten å måtte søke nødhavn i nærheten av en stikkontakt.

- Toppfarten er seks knop og da vil batteriene vare fire timer. Reduserer vi farten med en halv knop holder batteriene dobbelt så lenge og kjøretiden kan derfor økes til åtte timer, forklarer Aasulfsen. For å imøtekomme behovet til båtfolk som skal på langfart, eller overnatte i uthavner der det ikke er mulighet for å lade batteriene, kan båten også utstyres med strømaggregat. Når aggregatet ikke er i bruk, skjules det under et bord som i form og fasong ikke er helt ulik den tradisjonelle motorkassa.

=

GEL-BATTERIER: Båtens 4 gel-batterier er gjemt under dørken. Beregnet levetid på batteriene er seks år eller anslagsvis tusen oppladninger. © Arne Otto Iversen

=

VETUS ELEKTRO: Elektromotoren Vetus Elektro 2,2 kw har små ytre mål og var opprinnelig utviklet til bruk i en hybriddiesel. © Arne Otto Iversen

Omfattende utviklingsarbeid

Det har vært arbeidet med utviklingen av Polar 20 Elektro i lang tid og det har vært nødvendige med flere runder prøving og feiling for å komme fram til den optimale kombinasjonen av båt, motor, propell og batterier.

Løsning på motorsiden fant man hos en nederlandsk leverandør som har god erfaring med bruk av hybriddiesel i båt. Elektromotoren som ble benyttet i hybriden viste seg å være velegnet til formålet. Det brukes også en mindre propell enn den som benyttes i båter med dieselmotor.

I tillegg har man valgt å gå over til en ny type batterier som er fylt med gele i stedet for flytende syre. Fordelen med denne teknologien er bedre beskyttelse mot skade ved vibrasjoner og utladning. Den store batteribanken på fire gelbatterier har - i likhet med motoren - fått plass under dørken. Polar 20 Elektro er også utstyrt med motorkjøling.

- Motoren er vannavkjølt, der det går en slynge med vann i et lukket system for å hindre overopphetning. Motoren har også en egen sensor som reduserer hastigheten hvis den presses for hardt. Aasulfsen påpeker at med unntak av akslingen - som i likhet med alle andre båter krever litt smøring - er hele fremdriftssystemet vedlikeholdsfritt.

Båtens energikilde skal kunne tåle tusen oppladninger, og når batteriene har en antatt levetid på seks år er det åpenbart at båtens driftsutgifter vil være svært moderate.

- I enkelte marinaer blir båteieren kanskje bli bedt om å betale noen få kroner for bruk av strøm til oppladning. Det tar 12 timer å fullade batteriene.

Les også

Fokus på miljø

Miljøvennlig fra Volvo

=

OPPLADBAR: Når båten er vel i havn plugges strømkabelen inn i båtens landstrømanlegg og etter 12 timer er el-snekka ferdig oppladet. © Arne Otto Iversen

=

© Arne Otto Iversen

Nyvinning på materialfronten

Det er ikke bare den elektriske motoren som er en nyvinning hos Polarboat i Skien. For å gjøre miljøsatsingen komplett var det nødvendig å finne alternativer til teakmaterialer fra regnskogen. Løsningen fant man i nabolaget, der en av bedriftene leverer impregnert, norsk tømmer som kan konkurrere med tropisk trevirke både når det gjelder estetikk, slitestyrke og pris.

Kebony heter nyvinningen og enkelt forklart blir vanlige treslag som furu, bøk og lønn varmet opp og tilsettes et miljømessig harmløst stoff kalt Furfurylalkohol. Resultatene så langt har vist seg svært lovende. Det er Sandøy Båtdekk i Tvedestrand som har laget den vakkert utformede dørken, der det også er felt inn åpninger for inspeksjonsluke og avtakbar lem over motor og batterier.

- Vi er svært godt fornøyd med denne løsningen og jeg vet at også andre båtprodusenter er i ferd med å innføre dette trealternativet i sine innredninger. Om få år tror jeg Kebony vil ha erstattet all bruk av teak i nye båter, forteller Trond Aasulfsen.

Vår seilas avrundes mellom Skiens idylliske vannfontener og på turen tilbake viser det lille, men svært oversiktelige instrumentpanelet at batteriene har betryggende reserver av strøm. Ved å trykke på strømmåleren ser vi også at forbruket er moderat når båten går samme veien som vannføringa i elva.

Totalinntrykket av Polar 20 Elektro er svært overbevisende, tatt i betraktning at dette er et saktegående fartøy og med de begrensinger som en skjermsnekke har med hensyn til overnattingsmuligheter og komfort.

Opplevelsen av stillhet er det som huskes best fra vår testtur, og fraværet av lyd var helt overveldende i forhold til hva vi enkelte ganger har opplevd i båter med stor påhengsmotor eller en bråkete maskin montert innenbords. Lytter man veldig godt etter er det allikevel mulig å høre en svak summing fra fremdriftssystemet som befinner seg under våre føtter.

- Det er akslingen som lager litt støy, men vi arbeider med problemet og planlegger å isolere under dørken slik at båten blir fullstendig lydløs.

Les også

Finsk miljøbåt

Sparer drivestoff på el-motor

=

© Arne Otto Iversen

Ny vår for snekka

Skjermsnekke er en av de mest seiglivede modellene i den norske båtfloraen, og det var nettopp denne tradisjonsbåten som var utgangspunktet for plastbåtproduksjonen som ble startet opp i Arendal i 1967. Polar har produsert snekker mer eller mindre uforandret siden den gang, og båten kommer i to utgaver: 20 og 22 fot.

Begge modellene leveres med en 18 hk dieselmotor som gir en fart på åtte - ti knop, men "storebror" kan også utstyres med en VP D2-40 på 38 hk og da er toppfarten anslagsvis 15 knop. Det er kun den minste modellen på 20 fot som leveres med elektromotor.

Daglig leder Trond Aasulfsen i Polarboat ser lyst på fremtiden:

- Jeg tro at snekka vil få en renessanse. Vi merker stor interesse for våre båter og omtrent hele årsproduksjonen på femti båter er solgt. Det er også veldig moro å oppleve at forhandlere både i Skandinavia, Tyskland og Nederland har vist så stor interesse for Polarsnekka.

Se vår store båtkatalog her

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!