Prøvekjørt: Bénéteau Monte Carlo 47

Fransøse med skjønnhetsflekker

Bénéteaus største representerer et steg inn i yachtklassen, men noen justeringer gjenstår.

Pluss ikon
Foto: Haugen,Terje
Sist oppdatert

Tekniske data

Pris. kr: 5 200 000,-

Motormerke og type Volvo Penta IPS 600

Motoreffekt, hk/kW: 2 x 320 kW (2 x 435 hk)

Produksjonsland: Frankrike

Lengde (LOA), m: 14,80 m

Bredde, m: 4,33 m

Dypgang, m: 0,85 m

Byggemateriale: Glassfiberarmert polyester (GAP)

Vekt med motor, kg: 11 600 kg

CE kategori: B

Drivstofftank, l: 2 x 650 l

Vanntank, l: 2 x 320 l

Bénéteau har tatt et stort og strategisk steg fra sin 37-foter til nye Monte Carlo 47. Dermed er de nå på god fart inn i klassen dominert av de virkelig store gutta i motorbåtverden, fra England og Italia til USA.

Det er i alle fall førsteinntrykket etter at skuta ble vist fram for pressen i Marseille i Frankrike nylig, tradisjonen tro i forbindelse med Bénéteaus årlige testseanse.

Etter noen få timer om bord framstår Monte Carlo 47 absolutt som en høyst moderne yacht, lys og minimalistisk som den er. For undertegnede blir det kanskje i minste laget med båtfølelse og maritime detaljer igjen, men lekkert er det etter alle målestokker.

Om vi går til føreplassen, finner du her god sikt forover, men sidesynet er begrenset grunnet tonet glass og en stolpe. Du sitter godt, men som kaptein må du nok finne deg i at det ikke er satt av noe praktisk sted til å ha kartene eller bestikkføring, med mindre du liker å ha loggboka på innerlomma.

Les også

De råeste yachtene

Eksklusiv 41-foter

Foto: Haugen,Terje

Lekkert

Byssa befinner seg på nedre dekk, en klassisk måte å gjøre det på lenger sør. Her er det overflod av plass og lys, men dessverre blir det en del skrammel fra inventaret under fart.

Om vi går i det dypere laget av detaljer, finner vi også smarte funksjoner som hovedstrømsbryteren plassert rett ved føreplassen. Denne er praktisk montert slik at du har komplett oversikt over båtens elektriske anlegg.

Rederkabinen er plassert under salongen, i båtens fulle bredde. Det er nok en fordel ved bruk av IPS.

Også utvendig er det linjer som peker framover designmessig. Samtidig ligger det noen smådjevler i detaljene her også. På dekk er det greit å komme seg rundt, men turen til fordekket kan til tider bli mer spennende en nødvendig, om du setter pris på ha et fast grep. Rekka på taket kunnet med fordel blitt forlenget.

I jollegarasjen er det brukbart med plass til en liten RIB og annet utstyr.

Se andre store yachter i klikks båtkatalog

IPS tar over

Foto: Haugen,Terje

I sjøen snakker vi også om moderne opplevelser. Monte Carlo er rigget med Volvo Pentas IPS, noe som gir en høyst finstemt kjøreopplevelse, vel å merke kjørt med vett. Skyvet er mer en tilstrekkelig til at den løfter seg kjapt ut av vannet.

Båten marsjer fint rundt 24 knop, med det svært lave støynivået rundt 74 decibel. Her vil forbruket legge seg på rundt 120 liter i timen, noe som ikke er spesielt mye for en farkost på rundt 12 tonn med en toppfart på vel 31 knop.

En moderat V-bunn gir en forutsigbar kjøreopplevelse, men å så si at den skjærer gjennom vannet som varm kniv i smør, er nok å gå for langt. Den gir også lyd fra seg når bølgene blir for krappe.

På den annen side viser den ingen tegn til å bli nervøs selv ved kraftige unnamanøvrer ved fullt pådrag. Dette henger mye sammen med at IPS ikke tillater fullt rorutslag på podene i høy fart.

Les også

Slik trimmer du båten

Hummer og kanari til 18 mill

Konklusjon

Om bord er det lett å la seg fascinere av gromme overflater og smart layout, men finishen er ikke helt overbevisende. Prismessig legger denne seg i det norske markedet på rundt 5,2 millioner kroner brukbart rigget. Det er noe under tilsvarende størrelser fra for eksempel Windy, Princess og Fairline. At Bénéteau har glemt at slingrekanter på bordene, kartbord eller egnet sted for båtshaken er smart å ha på sjøen, er skuffende.

Foto: Haugen,Terje

Denne saken ble første gang publisert 12/07 2009, og sist oppdatert 05/05 2017.

Les også