Kort sagt:

+ Trygge sjøegenskaper, praktisk innredning, god stuveplass, lav pris


- Ikke optimal sittekomfort, spartansk innredning, støy på førerplass

Crescent Stingray V20 er en enkel skjærgårdsjeep, spesielt sammenlignet med de mer velutstyrte og velpolstrede eksemplarene som ofte er bestselgere i denne klassen. Men enkel betyr verken dårlig eller ubehagelig i denne sammenhengen. Crescent Stingray V20 har mange fortrinn, hvor en rimelig pris er det aller viktigste. I tillegg faller den ikke gjennom i forhold til dyrere konkurrenter, i alle fall ikke på de mest sentrale områdene.

Med en lengde på 5,3 meter er denne båten stor nok til å fungere for en familie. I forhold til båtstørrelsen, er det likevel ikke helt vanlig å bli plassert på akterbenken. Føreren er plassert i båtens senterlinje, noe som er en fordel for vektfordelingen når du kjører alene. Like fordelaktig er det ikke når du har med deg en passasjer som også vil sitte bak vindskjermen, da blir det å snike seg forbi føreren og ut på høyre side.

Les også:

Test av Buster XXL.

Test av Ryds 568 GTS.

Klikks Båtkatalog - skjærgårdsjeeper 200-500.000:

=

© Mikael Pilstrand

=

© Mikael Pilstrand

Ryddig

Du sitter litt lavere enn i de dyrere modellene i denne testen, og har bena mer forover. Tross en god fotstøtte blir det litt vanskeligere å ta av for sjøen når du sitter slik, men den rette konsollen og vindskjermen gjør det lett å holde seg fast om du vil stå og kjøre.

Dashbordet inneholder ikke mye fiksfakserier, og fortjener dermed automatisk betegnelsen ryddig. Det er et par koppholdere, men vi savner et lite rom til å legge vekk småting. Det er utsparringer til små fendere i skrogsidene.

I dørken er det pyntet opp med fleksiteak, og foran vindskjermen finner du en sitteløsning med en liten sittebenk foran konsollen, samt en lang benk som går i lengderetning på høyre side. Det er relativt lavt fribord i Crescent Stingray V20, og avstanden fra dørken opp til benkene gjør at du får knærne ganske høyt. Det går ut over sittekomforten på lengre turer.

Se også:

Test Steady 520 RS

Prøvekjørt Yamarin 61 CC:

=

© Mikael Pilstrand

Lavt forbruk

Plassen i stuverommene er godkjent, spesielt gjelder det rommet i dørken. På vår testbåt finner du den løse 24-liters tanken her, men båten kan også leveres med en fast tank og putesett. Det er enkelt å komme seg ut og inn av Stingray, med et lite støpt fremspring i baugen. Her er det også rom til tauverk.

Testbåten er utstyrt med en Yamaha F60, og det er en motor som fungerer helt fint til dette konseptet. Da gjør den ganske nøyaktig 30 knop på toppfart, og har et økonomisk marsjfartområde på 19-23 knop. Da drar den ikke mer enn rundt 0,5 l/Nm og er dermed betydelig mer økonomisk enn de større og tyngre jeepene.

Når det går i planingsfart merker du at F60'en snurrer fortere rundt enn en kraftigere motorisert jeep, og at du sitter nærmere mekanikken på akterbenken enn om du er plassert midt i båten. Det blir rett og slett mer motorlyd på førerplassen.

Vi har ikke mye å utsette på sjøegenskapene: Den pløyer seg relativt mykt gjennom krappe skumtopper, og det blir ikke mange harde slag, selv om du kjører tøft. F60'en er relativt lett, dermed går båten flatt i alle fartsområder, uten noen markert planingsterskel.

Les hele saken

Turtall

Fart, knop

Støy, dBA

Forbruk, l/t

Forbruk, l/Nm

2500

6,4

73

5,0

0,78

3000

10,1

75

7,1

0,7

3500

12,5

79

8,5

0,68

4000

19,5

83

9,0

0,46

4500

23,1

85

12,0

0,52

5000

26,2

86

15,7

0,6

5500

29,1

87

19,2

0,66

5700

30,0

88

20,4

0,68

Akselerasjon

Sekunder

0-25 knop

11,5

Les også:

">

Spesifikasjoner

Produsent Crescent
Pris 165500

Konklusjon

Vi skal ikke hevde at det enkle alltid er det beste, men i tilfellet Crescent Stingray V20, vil det være mer enn bra nok for veldig mange. Den robuste innredningen gjør det til en bruksbåt du ikke er redd for å bruke, og den klarer seg bra med liten motor. Sjøegenskapene er ryddige.

Testdata Crescent Stingray V20, Yamaha F60

Turtall

Fart, knop

Støy, dBA

Forbruk, l/t

Forbruk, l/Nm

2500

6,4

73

5,0

0,78

3000

10,1

75

7,1

0,7

3500

12,5

79

8,5

0,68

4000

19,5

83

9,0

0,46

4500

23,1

85

12,0

0,52

5000

26,2

86

15,7

0,6

5500

29,1

87

19,2

0,66

5700

30,0

88

20,4

0,68

Akselerasjon

Sekunder

0-25 knop

11,5

Les også:

Vår karakter

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!