Prøvekjørt: Steady 520 RS

Alt er blitt riktig

Med små endringer er Steady 520 RS blitt betydelig bedre.

Pluss ikon
Sist oppdatert

Tekniske data, Steady 520 RS

Lengde: 5,2 m

Bredde: 2,15 m

Vekt u/motor: 450 kg

Antall personer: 7

CE-klasse: C

Pris: Ca. 190-220 000,-

www.steadyboat.no

Da vi kjørte Steady 520RS for første gang høsten 2007, var vi imponert over hvilke fremskritt båtmodellen utgjorde for mykplastbåtene. Vi er vant til de praktiske, solide bruksegenskapene fra Pioner, Steady, River og andre, men slett ikke bortskjemt med mykplastbåter som både ser tøffe ut og har langt mer potente fartsegenskaper.

Les også:

Test: Steady 520 RS med 50 hk

Under den første testen merket vi oss at båten hadde en tendens til å gå litt på nesa når farten nærmet seg 25 knop.

Derfor anbefalte vi at man først og fremst konsentrerte seg om de minste motoralternativene, og at de største motorene passet best om man skulle kjøre med flere i båten.

Super i 30+

Nå har vi prøvd den nye og oppgraderte versjonen av Steady 520 RS, og vi kan glatt stryke den bemerkningen. Små justeringer sørger nemlig for en helt annen og langt mer sportslig oppførsel; en båt som reagerer mye mer på trimming og har et mye høyere fartspotensial.

Da vi kjørte båten første gang med 50 hk, toppet den 26 knop. Når vi nå igjen tester den med 75 hk, går den 35 knop. Da skjønner du at det har skjedd vesentlig mer enn bare å putte 25 hk ekstra på hekken.

Det fine er at båten ikke har det minste problem med å takle den ekstra farten, og føles både tryggere og mer lettkjørt enn den første modellen.

FUNGERER BRA: Små endringer gjør at båten fungerer glimrende selv med 75 hk i 35 knop.
FUNGERER BRA: Små endringer gjør at båten fungerer glimrende selv med 75 hk i 35 knop.

Robust konsoll

Testdata:

Steady 520 RS med Evinrude E-tec 75 hk.

Turtall, o/m

Fart, knop

støy, dBA

600

2,6

61

1000

3,9

68

1500

5,4

69

2000

6,2

79

2500

12,0

79

3000

18,1

76

3500

22,6

79

4000

26,3

80

4500

30,6

83

5200

34,8

87

Båten har en slags RIB-aktig konstruksjon, med de solide pølsene som omslutter båten. Helt som å kjøre en RIB er det ikke, men stabiliteten er svært god. Den har akseptabel komfort i bølger som du forventer at en båt i denne størrelsen skal takle.

Andre alternativer:

Test: Zodiac Pro 12M

Test: Yamarin 50 SCS

Test: Pioner 15 Viking

For øvrig er båten sitt samme, praktiske jeg. Den er lunere og mer skjærgårdsjeep-preget enn mindre mykplastbåter, og vi liker sittestilling og komfort på den brede sittebenken akter.

Den robuste konsollen sørger for god kjøreposisjon og ly for føreren. Plassen for øvrig er tradisjonelt utnyttet, med grei stuveplass og normal sitteplass foran konsollen.

GODT BESKYTTET: Sittebenken akter er behagelig, og konsollen gir god beskyttelse mot vær og vind.
GODT BESKYTTET: Sittebenken akter er behagelig, og konsollen gir god beskyttelse mot vær og vind.

Denne saken ble første gang publisert 29/03 2009, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også