Tekniske data Yamarin 61 CC

  • Lengde: 6,25 m
  • Bredde: 2,3 m
  • Vekt: 800 kg
  • Motor: 80-150 hk
  • Pris: Fra ca. 320 000,- med F115
  • www.yamarin.fi

Kort sagt:

+ Flotte sjøegenskaper

+ Lettkjørt

+ Gode sitteplasser bak konsoll

+ Mange praktiske løsninger


- Litt smale sittebenker forut

En av de mest spennende båtnyhetene i år er den nye skjærgårdsjeepen Yamarin 61 CC. Ikke bare fordi finske Yamarin er en av de største aktørene i det norske båtmarkedet, men også fordi Yamarin ofte setter standarden som andre produsenter blir målt etter.

Og det tar ikke lang tid før vi merker at Yamarin har laget et førsteklasses skrog. Yamarin 61 CC skjærer gjennom de krappe skumtoppene som kniv i varmt smør, og har en førsteklasses balanse slik at du kan holde fint driv nesten uansett bølger. I litt smulere sjø lenger inn i fjorden, danser skroget lett på småbølgene og gir en flott kombinasjon av komfortabel gange og sportslige egenskaper.

Fikser fint 115 hk

Skroget lar seg ikke påvirke nevneverdig av sidevind eller sidesjø, noe som i større eller mindre grad preger de andre testbåtene. I tillegg er den lettkjørt, slik at de aller fleste kan få det meste ut av den trygge og spreke Yamarin-jeepen.

Vår testmodell er utstyrt med en Yamaha F115. Den sørger for en toppfart på snaut 38 knop med to personer om bord. Det er en hastighet som båten takler uten å kny, og Yamarin har testet 61 CC med 150 hk. Da øker toppfarten til snaut 45 knop.

Les også:

Test av Buster XXL.

Test av Ryds 568 GTS.

Klikks Båtkatalog - skjærgårdsjeeper 200-500.000:

Yamarin 61 CC, 2009, Vi Menn Båt 4-09 Yamarin 61 CC=

HERLIG: Passasjerene sitter best på aktersofaen, som i likhet med de øvrige setene er kledd med et fint to-tone stoff i grått og beige. © Paul Bogatir Frederik Finnes

Støy fra skroget

Båten går i plan uten merkbar terskel, reagerer fint på trim og er kjørbar i et stort hastighetsregister. Vil tror de fleste vil synes 115 hk er greit, mens de mest adrenalinsøkende sikkert vil ha ekstra pulver på hekken.

115 hk'en gir tilstrekkelig skyv med 0-25 knop på 7,4 sekunder, og det mest økonomiske hastighetsområdet ligger på 19-24 knop. Da bruker båten snaut 0,7 l p. nautisk mil. Det blir heller ikke mye støy om bord - mellom 20-30 knop kretser det rundt høyst akseptable 80 dBA.

Yamarin 61 CC er som navnet antyder en jeep med senterkonsoll. Den avrundete vindskjermen er trukket langt rundt på sidene og sørger for effektiv ly mot vind og sjøsprøyt. Konsollen er pent og praktisk utført, bl.a. med plass til en 8,4-tommers kartplotter og værbeskyttet radio/CD-plassering. Vi sitter godt i bøtteseter med vippbar ståpute, Yamarin som er vanlig flinke med avstanden til ratt og fotstøtter.

Gjennomtenkte detaljer

Det er flere andre praktiske detaljer som avslører fornuftig finsk tankegang: Ferdigstøpt plasseringsramme til kjøleboks under aktersofaen, lekkert innfelt batteriplassering, nedfelte lanterner som ikke skades så lett, og gode trinn for entring av båten både forut, akter og sideveis. Foran i midtkonsollen er det ferdige utsparringer til fire fendere.

Passasjerene sitter best på aktersofaen, som i likhet med de øvrige setene er kledd med et fint to-tone stoff i grått og beige. Foran midtkonsollen betaler du noe av prisen for Yamarinens fremragende sjøegenskaper: Det slanke, skarpe forskipet smalner av foran senterkonsollen og gir litt mindre boltreplass enn i noen av konkurrentene. De smale sittebenkene gir ikke optimal sittekomfort, men klarer seg bra til kortere turer.

Se også:

Test Steady 520 RS

Prøvekjørt Yamarin 61 CC:

Yamarin 61 CC, 2009, Vi Menn Båt 4-09 Yamarin 61 CC=

LEKKERT: Konsollen er pent og praktisk utført, bl.a. med plass til en 8,4-tommers kartplotter og værbeskyttet radio/CD-plassering. © Paul Bogatir Frederik Finnes

Les hele saken
Test Anytech 522 SP:
  • Test AMT 185 R:
  • Test Yamarin 56 SC:
  • Testdata Yamari 61 CC, Yamaha F115

    Turtall

    Fart, knop

    Støy, dBA

    Forbruk, l/t

    Forbruk, l/Nm

    2500

    7,8

    73

    8,3

    1,06

    3000

    12,4

    75

    10,7

    0,86

    3500

    19,2

    81

    13,1

    0,68

    4000

    23,6

    79

    16,3

    0,69

    4500

    26,8

    79

    21,2

    0,79

    5000

    31,9

    80

    27,4

    0,86

    5500

    34,8

    82

    34,8

    1,00

    5900

    37,7

    85

    39,2

    1,04

    Akselerasjon

    Sekunder

    0-25 knop

    7,4

    ">

    Spesifikasjoner

    Produsent Yamarin
    Pris 320000

    Konklusjon

    Etter vår oppfatning har Yamarin laget en nesten perfekt senterkonsoll-jeep. Sjøegenskapene er en historie for seg, førerposisjonen er perfekt og det er fine praktiske finesser og en god aktersofa. Det eneste vi kan sette fingeren på er en ikke helt optimalt sittekomfort forut.

    Les også:

    Testdata Yamari 61 CC, Yamaha F115

    Turtall

    Fart, knop

    Støy, dBA

    Forbruk, l/t

    Forbruk, l/Nm

    2500

    7,8

    73

    8,3

    1,06

    3000

    12,4

    75

    10,7

    0,86

    3500

    19,2

    81

    13,1

    0,68

    4000

    23,6

    79

    16,3

    0,69

    4500

    26,8

    79

    21,2

    0,79

    5000

    31,9

    80

    27,4

    0,86

    5500

    34,8

    82

    34,8

    1,00

    5900

    37,7

    85

    39,2

    1,04

    Akselerasjon

    Sekunder

    0-25 knop

    7,4

    Vår karakter

    Trude Susegg, redaksjonssjef

    Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!