Delta 40 WA er i dag produsentens flaggskip, men en spennende 54-foter er under utvikling. Med en skroglengde på 16,50 meter og en bredde på 4,60 meter, blir dette en båt med et betydelig større volum enn dagens 40-foter.

Selve skroget får en helt ny fasong og er beregnet for høy marsjfart, men også gunstig forbruk ved lavere hastigheter over lange distanser. Baugen er mye mer oppreist enn på dagens Delta-modeller og det er bevisst gjort for å få en lang vannlinjelengde.

Båten er spesielt konstruert for Volvo Pentas IPS-pakker og de to IPS 600 står plassert langt ut i hver side. Dette har sammenheng med at skroget får en nesten katamaranfasong akter.

Bredden er så stor at det er god plass til den tredje IPS-en. Altså kan man få trippelinstallasjon i den nye 54-foteren. Med 3x IPS 600 sier det selv at dette vil resultere i en anselig toppfart. Vi tar neppe for hardt i om vi påstår at dette vil gå langt over 50 knop!

Les også:

Delta 29 Sidewalk: Kvalitetsbåt for pendlere

Delta 32 CE med VP D6-370: Aggressiv allværsbåt

Delta 34 Sidewalk: Barsk cruiser

Høy toppfart og gunstig forbruk

Under dekk blir det plass til tre separate lugarer. En forut med stor dobbeltseng og inngang til eget baderom med dusj. Akterover ligger to separate lugarer, begge med to langsgående senger. Styrbord lugar får direkte inngang til det andre baderommet.

Dekksalongen byr på dobbel førerstol i styrbord side, stort langsgående pantry aktenfor og to separate sittegrupper i den store dekksalongens babord side. Det blir skyvedør ved førerplassen og en stor skyvedør i den buede glassveggen akter. Designet blir i velkjent Delta-stil med fremoverliggende frontvinduer og et aggressivt utseende.

Delta Powerboats ble etablert i 2003 og de første modellene var Delta 25 og 32. I 2006 kom Delta 40 WA med et helt nyutviklet skrog og de to nyeste modellene er 29 og 34-foteren. Frem til høsten 2008 var det bygd over 130 Delta-båter. Produksjonen foregår i moderne lokaler i Estland og alle båtene vakumstøpes i vinylester både på skrog, dekk og overbygg. Det benyttes lette materialer i innredningen og alt er gjort for å holde vekten nede og dermed oppnå høy toppfart og gunstig forbruk selv ved høy marsjfart. Delta 54 er over grensen på 15 meter og vil derfor kreve kystskippereksamen.

Først og fremst er nyheten konstruert for IPS, men produsenten tar også høyde for at den kan leveres med mindre motorer og eventuelle hybridløsninger når dette kommer på markedet.

Les også:

Test: Targa 44 IPS: Gedigen luksus

Test: Nord Star 40 Patrol: Ferieturbåten

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!