=

Tekniske data

  • Lengde: 11,00 m
  • Skroglengde: 10,40 m
  • Bredde: 3,30 m
  • Vekt: ca. 4500 kg
  • Motor: Volvo Penta 370 D6/DP
  • Toppfart: 38 kn
  • Produsent: Delta Powerboats, Sverige
  • CE-kategori: B
  • www.powerboats.no

Et helrått skrog med dyp V-bunn og dobbeltstepping, aggressivt overbygg med et udelt fremoverliggende frontvindu og fin gangsone i styrbord side er konseptet som gjør denne båten til en helbarsk langdistansecruiser. Den går også økonomisk, rundt én liter per mil, og leveres med en Volvo Penta D6 370/DP eller twin D4. Med 370 hesters turbodiesel blir toppfarten 38 knop.

Les også:

Minor 31: Mer styrehuskomfort

Nord Star 28: Turmesteren

Lett og sterk

Den nye 34-foteren er den femte modellen, og flaggskipet er fortsatt 40-foteren. Alle Delta-båtene bygges i vakuuminjisert vinylester, glassfiber og divinicell. Resultatet blir en lett og sterk konstruksjon. Med sitt offshoreinspirerte skrog bidrar dette til at dette er en båt som tar deg fra A til B med høyere marsjfart enn de fleste.

Med en lengde på 11 meter og en bredde på 3,30 meter er skroget ganske slankt, men du bys på overraskende god bokomfort. Ved å plassere overbygget over mot babord, blir det fin gangsone i styrbord side og det er en egen skyvedør rett ved førerplassen. Det letter tillegginger når skipperen er alene.

Lys dekksalong

I taket er et stort glassfelt med skyveluke i forreste halvdel. Kombinert med lange sidevinduer og glassveggen akter, gir dette en svært lys dekksalong. Pantryet ligger langskips i babord side og er utstyrt med et 85-liters kjøreskap og en Corian benkeplate. I forkant av pantryet sitter en konturformet skipperstol.

Nede under dekk er det forut en stor eierkabin med en god dobbeltseng. Dusj og toalett er plassert i separate rom på hver side av den vesle gangen. En smart løsning, for med dusjen i separat rom slipper man å sprute ned hele toalettrommet.

Litt simpelt dashbord

Innredningen er holdt i en ren og nærmest minimalistisk stil. Det kan være greit nok og mye er tiltalende ved denne båten, men på ett punkt ville vi hatt det annerledes: Instrumentbordet er bare en stor og flat alumiumsfarget plate og noe av det enkleste vi har sett. Mye av det samme går igjen på de andre Delta-modellene, men når man lanserer noe som mest kan sammenlignes med Porsche Cayenne, ville vi ha foretrukket et matchende instrumentbord.

Her må det imidlertid sies at kombiskjermen sitter godt plassert i siktlinjen, bryterne er konsentrert til venstre og det hele er ryddig og svært oversiktlig med et kompass på toppen. Men startbryteren sitter uheldig plassert nederst til venstre, hvor man fort kan bli så uheldig å brekke den.

Les også:

Targa 27.1: Robust og allsidig

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!