De nye kraftpakkene vil hete IPS 800 og IPS 900. Betegnelsen IPS 850, som Lazzara oppgir, er altså misvisende. Et nytt, kraftigere pod-drev er utviklet, og D11-motorene i de nye pakkene har henholdsvis 600 og 700 hester med 11-liters sylindervolum og langt høyere dreiemoment.

En helt ny propellserie er også utviklet, og når 600-hesteren betegnes som IPS 800, kommer det av at IPS-konseptet med kontraroterende propeller i forkant av drevet gir en effektiv ytelse som tilsvarer en tradisjonell akselinstallasjon på 800 hester.

Tilsvarende gir altså 700-hesteren en sammenlignbar ytelse som en 900-hesters akselinstallasjon.

Dette betyr at båtens drivstofforbruk har en forebedring på rundt 30 prosent. Det betyr igjen større aksjonsradius, lavere avgassutslipp og en besparelse for miljøet. Fordi de to duo-propellene sitter i forkant av pod-drevet og arbeider i rent vann uten forstyrrende turbulens i vannet, får de optimal effekt akkurat som propellen på et fly som "trekker" i ren, uforstyrret luft.

Les også:

Nye pod-drev fra Yanmar

Hittil har IPS vært levert med de mindre D4- og D6-motorene med største ytelse på 435 hk (IPS 600). IPS kan ikke leveres som single-installasjon. Det har nær sammenheng med at styringen av drevene er "fly-by-wire". Faller et av styresystemene av en eller annen grunn ut, vil man fortsatt ha en styreffekt på rundt 60 % på det systemet som er oppegående.

Langt mer interessant er det at IPS kan leveres i trippel- eller quatro-installasjon. Altså tre eller fire motorer. Kombinert med Volvo Pentas "joystick" og at hvert drev kan svinges individuelt, kan man styre båten enkelt ved hjelp av joysticken i sakte fart og ved havnemanøvre.

Fantastisk manøvrerbart

Dette setter en helt ny standard for enkel manøvrering, og for ferske skippere er dette et behaglig hjelpemiddel. Uten bruk av for- eller akterpropell kan båten kjøres fremover, akterover, sidelengs eller på skrå - eller nettopp dit stikka peker. I praksis kan båten enkelt gå sidelengs til eller fra kai.

Ved å bruke knappen på toppen av joysticken, kan båten dreies helt rundt sin egen akse på den berømte 5-øringen. For ordens skyld: andre pod-drev fra konkurrerende leverandører har tilsvarende egenskaper.

Les om bokstavelig talt store båtnyheter:

Anytec 1800CR: Krysser Atlanteren på én tank

Galeon 700 Raptor: Var det noen som sa finanskrise?

Luksuriøst rovdyr: Sunseeker Predator 92 Sport

Høstens råeste båtshow: Se video fra Southampton

Kongelig konservativ: Princess V62 (video)

Nettopp fordi IPS kan leveres i tre- eller fire-motors installasjoner, betyr dette at de nye og kraftigere IPS 800 og 900-pakkene kan passe inn i båter opp til 100 fot. I størrelsen 80-100 fot har en normal motorinstallasjon hittil vært twin-installasjon med en effekt på ca. 1500-2000 hk pr. motor. Her har det vært vanlig med tradisjonell akselinstallasjon - eventuelt med V-drev.

Dette gir en mer komplisert installasjon med fritthengende, separate ror, styremaskiner og kraftige eksosanlegg i maskinrommet. I og med at IPS-drevene kan svinge, får man effektive svingegenskaper også akterover. Styringen er som nevnt "fly-by-wire", eller for å si det enklere:

Det er bare å plugge inn kablene mellom styreposisjon og motor, og du slipper kompliserte, hydrauliske styresystemer.

Sparer plass

Eksosen på IPS går korteste vei rett ned gjennom drevene, og dermed behøver man ikke digre eksosanlegg. Lydempere blir også unødvendig i og med at eksos og lyd slippes ut langt under bunnen. Totalt gir dette en enkel og rask installasjon.

Med de erfaringer man nå har fått, viser det seg at installasjonstiden for en IPS gjøres på halvparten av tiden eller raskere i forhold til en tradisjonell akselinstallasjon.

Enklere installasjon betyr også et rent og ryddig motorrom. Fire mindre motorer tar mindre plass enn to store, og en sportyacht som Lazzara 75 eller 92 har et motorrom som bare tar ca. 40 % av plassen sammenlignet med tradisjonelle motorrom.

Nettopp det er et av de sterkeste argumentene Volvo Penta kan plusse på listen over gode argumenter. Den ekstra plassen man får, kan utnyttes til ekstra kabin og boplass.

Vi har tidligere kjørt Lazzara 75 - "Seventy Five" - med fire IPS 600 (435 hk x 4). Motorrommet var svært ryddig og kompakt. Støynivået om bord var lavt, og det var ingen vibrasjoner fra motorer/aksler. Toppfarten lå tett på 30 knop, og med bare tre av motorene i drift, oppnådde vi en toppfart på 23 knop.

Les også:

Lazzara LSX 92: Luksusyacht med balkong

I praksis betyr det at man kan holde en god cruisefart selv med en motor ute av drift. Vil man gå sakte og spare drivstoff, kan man klare seg med én eller to motorer i drift. Ved hjelp av joysticken manøvrerte den store 75-foteren elegant til og fra kai. En ekstra kontrollstasjon var montert i akterkant av overbygget, og herfra var det enda enklere å ha oversikten ved havnemanøvre. Opp til fire kontrollstasjoner kan monteres.

"Anker" via satellitt

Med de nye og kraftigere 800 og 900-pakkene sikter Volvo Penta seg i enda sterkere grad inn på større båter. Med eksempelvis 4 x IPS 900 har man en installasjon som tilsvarer 3600 hester, og det bør holde selv for større skuter. Eksempelvis har Lazzara LSX 92 en toppfart på ca. 30 knop med en vekt med halv last på ca. 61 tonn.

Av andre godbiter kan nevnes at IPS-systemet kan leveres med såkalt "GPS-anker" som holder båten i ønsket posisjon. Skulle man grunnstøte, er IPS-drevene utstyrt med ledd som gjør at drevet vil brekke av, i de fleste tilfeller uten av selve bunnen skades eller det oppstår lekkasje. Et nytt drev kan normalt monteres på plass uten kostbare reparasjoner.

Riktignok står pod-drev utsatt til under båtbunnen, men resultatet av en grunnstøting må sammenlignes med hva som skjer dersom man grunnstøter og har tradisjonelle aksler og fritthengende ror.

IPS 800 og 900 lanseres våren 2009. Med de nye, kraftigere pod-drevene ligger Volvo Penta igjen et hakk foran konkurrentene, men de blir neppe alene lenge. Mercruiser har for lengst lansert sitt pod-drev, og Yanmar er nettopp kommet på banen med sitt.

Det tar neppe lang tid før konkurrenten kommer med kraftigere pod-drev tilpasset større motorer dersom Volvo Penta får suksess med sine kraftigere IPS-pakker.

Med de nye IPS-ene og de allerede eksisterende, mindre IPS-ene, kan man nå tilby dette konseptet for båter fra ca. 40 til 100 fot.

Les også:

Piratsikker yacht til 2 milliarder kroner

Tekniske data

IPS800

IPS900

Sylindervolym

10,8 l

10,8 l

Motortype

6-sylindet rekke

6-sylindet rekke

Veivakseleleffekt

v/2300 o/min

600 hk (441 kW)

700 hk (515 kW)

Ladesystem

Twin-entry turbo og mekanisk kompressor med trykkluftkjøler

Toppfart

28 till 40 knop

28 till 40 knop

Båtstørrelse

Opp til 100 f

Opp til 100 f

www.volvo.com

Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!