Lazzara LSX92

Luksusyacht med balkong

Eierkabinen i Lazzara LSX92 har egen balkong som kan vippes ut fra skutesiden.

Sist oppdatert

Tekniske data

  • Lengde: 27,43 m
  • Bredde: 6,40 m
  • Dypgang: 1,47 m
  • Dieseltanker: 6435 l
  • Motorer: 4xVolvo Penta D11 850 IPS
  • Sovelugarer: 4 +2
  • www.lazzara.com

Båtutstillingen i Fort Lauderdale i Florida har åpnet. En av de flotteste nyhetene derfra er den nye 92-foteren fra Lazzara Yachts, som skiller seg ut på flere måter.

Ved siden av badet i "owners cabin" kan skutesiden åpnes hydraulisk og, vips, så har man en liten balkong i skutesiden!

Undervannslys

Når mørket faller på, kan det sikkert være ålreit å sitte her og nyte en avkjølet champagne i hyggelig selskap. Og hvis praten dabber av, kan man - takket være kraftige undervannslys - studere livet under yachten.

Gjestene kan få nesten samme opplevelse fra den enorme badeplattformen, men her kan man lett bli distrahert av en stor flatskjerm-tv på skottet inn mot "garasjen", hvor en liten RIB og andre vannleketøy har fått sin naturlige plass.

Les også:

Video: Sunseeker Predator 92 Sport

Var det noen som sa finanskrise?

Verdens største superyacht

Alle har hvert sitt bad

Nede under dekk er det en enorm suite for eieren pluss tre doble kabiner for gjestene. Alle lugarene er selvsagt topp utstyrt og har egne baderom.

Mannskapet har sin lugar lenger akter mot babord, og her kan man velge mellom to køyer, toalettrom pluss egen sittegruppe eller alternativt separat sovelugar for skipperen og lugar med to køyer for resten av mannskapet.

På hoveddekket er det også to alternativer: Kundene kan velge mellom to enorme sofagrupper i salongen eller en mindre sittegruppe og frittstående spisebord med åtte stoler.

Flere solsenger

På akterdekket er det en gedigen solseng, sittegruppe, bar og ellers masse plass. Og det stopper ikke der: Flybridgen er veldimensjonert og byr på både sittegrupper og store solsenger.

Skuta har to førerposisjoner, én på flybridgen og én i styrehuset. Over sistnevnte er det en stor takluke, og ved siden av de to lekre førerstolene er det en mindre sittegruppe for dem som vil holde skipper og navigatør med selskap mens skuta er i fart.

Bare for å gi et lite hint om båtens dimensjoner, nevner vi at fribordet er på 2,82 meter i forskipet og 1,95 meter i akterskipet!

Og skal du fylle opp dieseltanken, bør du velge en marina med stor kapasitet, for her er det plass til 6435 liter... (Ja, det koster en del å fylle tanken helt.)

Fire D11-motorer!

Helt spesielt for Lazzara LSX 92 er at den har fire motorer av typen Volvo Penta

850 IPS, og ved å benytte fire D11-motorer med de nye, kraftigere IPS-drevene, har man fått et svært kompakt motorrom.

I motsetning til maskinrommet på tilsvarende yachter med to motorer og tradisjonell installasjon, er alt meget ryddig. Her er det ingen store eksosrør, lyddempere, girkasser og hydraulikk for ror og lignende. Eksosen fra motorene går direkte ned gjennom IPS-drevene og kommer ut langt under bunnen. Drevene er svingbare og hele installasjonen blir derfor svært forenklet. På plussiden kan også føres opp et lavt støynivå og minimalt med vibrasjoner.

Overdådig eierkabin

Takket være de kompakte motorinstallasjonene, er maskinrommet bare cirka halvparten så stort som i tradisjonelle tilsvarende yachter. All plassen man har spart, er benyttet til boareal, og dette har hovedsakelig kommet den kjempestore hovedlugaren til gode; denne "owners suite" setter en helt ny standard selv i 90-fotsklassen, og ved utgangen til den hydrauliske terassen, kan eieren også få en egen jacuzzi.

Har selvsagt joystick

Den flunkende nye 92-foteren har selvsagt Volvo Pentas joystick, og med individuell styring av IPS-drevene, betyr det at yachten enkelt kan finmanøvreres i alle retninger. Enklere kan det neppe bli.

Vi har tidligere kjørt den litt mindre Lazzara LSX 75 med 4x Volvo Penta IPS 600 (D6-motorer) og vet at det hele fungerer kjempefint.

Og bare for å nevne det - en 50- eller 60-foter blir nærmest simpel sammenlignet med denne 92-foteren...

Se alle våre båttester her.

Denne saken ble første gang publisert 04/11 2008, og sist oppdatert 05/05 2017.

Les også