Piratsikker luksus

Hvis Roman Abramovitsj' nye, to-milliarders-yacht blir angrepet av pirater, er rømningsveien klar: Da stikker han avgårde i skipets ubåt.

Pluss ikon
Modell av ""Eclipse"", slik ekspertene antar den vil se ut. Det nye flaggskipet til Roman Abramovitsj har omfattende sikringstiltak mot pirater og terrorister.
Modell av ""Eclipse"", slik ekspertene antar den vil se ut. Det nye flaggskipet til Roman Abramovitsj har omfattende sikringstiltak mot pirater og terrorister.
Sist oppdatert
RIKING: Noen får alt. Roman Abramovitsj har både fine båter og fin kjæreste, Daria Sjukova.
RIKING: Noen får alt. Roman Abramovitsj har både fine båter og fin kjæreste, Daria Sjukova. Foto: Scanpix

Men det spørs om pirater i det hele tatt vil våge seg på «Eclipse» - verdens største luksusyacht som nå bygges i Tyskland. Selv om byggingen ved Blohm-Voss-verftet i Hamburg så langt har foregått helt uten offisielle uttalelser fra de involverte, er det ingen i det maritime miljøet eller rikmannskretser som tviler på hvem eieren er: Russiske Roman Abramovitsj.

41-åringen er god for 150 milliarder kroner og er verdens 11. rikeste mann, ifølge økonomimagasinet Forbes.

Opplysningene som lekker ut om skipet forteller om en eier som ønsker å føle seg trygg.

Det minner om et lite slagskip, minus våpnene: 167 meter lang. Radarvarsling av torpedo- og missilangrep. Skuddsikre glass. Pansret styrhus og kabin. Bevegelsessensorer.

Og altså, som en siste utvei, en liten ubåt man kan flykte med - ikke helt ulikt fluktopplegget i James Bond-filmen «Thunderball», der skurken delte yachten sin i to og stakk av i framparten.

Ubåten i «Eclipse» kan ved behov dykke ned til mer enn 50 meters dyp. Der nede skulle Roman og hans modellkjæreste Daria Sjukova (26) være rimelige sikre.

Aggressive pirater

- Vi har utarbeidet et system som er tilpasset det nye trusselbildet med mer aggressive pirater, sier en kilde i AST, selskapet som har installert missilforsvaret på Eclipse.

Pirater og kaprere er et voksende problem for skipsfarten. I år er det spesielt to angrep som har vakt internasjonal oppsikt. I april kapret somaliske pirater det franske seilskipet «Le Ponant» og holdt besetningen som gisler i fire dager i påvente av løsepenger. I september tok rundt 50 somaliske pirater over det ukrainske frakteskipet «MV Faina» med blant annet 33 M-72 tanks og våpen om bord. Dramaet hadde fortsatt ikke fått noen løsning i slutten av oktober. Gruppen truer med å blåse både mannskap og last i lufta dersom kravene om løsepenger ikke blir innfridd.

Farvannene utenfor Somalia, Nigeria og Indonesia er verdens farligste, går det fram av det daglig oppdaterte «piratkartet» til IBM, det internasjonale handelskammerets maritime byrå. Tallene viser at det i 2007 forekom 269 piratangrep. Det ble tatt 300 gisler. Fem menneskeliv gikk tapt.

- Private yachter slipper ikke unna, sier en talsmann fra byrået.

Skyter med vannkanoner

Dubai - verdens største yacht før ""Eclipse"" sjøsettes neste år.
Dubai - verdens største yacht før ""Eclipse"" sjøsettes neste år. Foto: wikipedia

Havets konger

Her er verdens største luksusyachter

"Dubai", 524 fot/160 m
Eier: Sjeik Mohammed av Dubai

"Al Said", 508 fot/155 m
Sultan Qaboos, Oman

"Prince Abdulaziz", 482 fot/147 m
Kong Abdullah av Saudi Arabia

"Al Salamah", 456 fot/139 m
Kronprins Sultan, Saudi Arabia

"Rising Sun", 452 fot/138 m
Larry Ellison, USA (Oracle-gründer)

"Al Mirqab", 436 fot/133 m
Sjeik Hamad Al Thani, Qatar

"Octopus", 413 fot/126 m
Paul Allen, USA (Microsoft-gründer)

"Savarona", 408 fot/124 m
Leaset av Kahraman Sadikoglu, Tyrkia

"Alexander", 403 fot/122 m
Greskeid, til utleie

Ettersom bare marinefartøy har lov til å ha våpen om bord, prøver yachtene å forsvare seg på andre måter. Kraftige vannkanoner er én variant, gjennomtrengende lydsignaler en annen. Enkelte er til og med utstyrt med «skumkanoner» som skal gjøre skipene glatte og vanskelige å borde.

Det finnes imidlertid ingen rapporter om skliende pirater.

Abramovitsj, som her hjemme kanskje er mest kjent som eier av fotballklubben Chelsea, har for øvrig tre gigantyachter fra før.

Den største, «Pelorus», er på 377 fot og er feriebåten i samlingen. Chelsea-spillerne Frank Lampard og John Terry fikk låne båten en sommer som belønning for gode prestasjoner på banen. «Ecstasea» (282 fot) gjør over 40 knop, mens «Sussurro» med sine beskjedne 160 fot mest benyttes som gjestebåt ved større tilstelninger i «Pelorus». I tillegg ga Abramovitsj nylig bort et fjerde skip til en russisk forretningsforbindelse.

Den nye «Eclipse» vil ikke bare overskygge (derav navnet) hans egen lille flåte - men også de arabereide luksusskipene som i dag er de største. Helt siden 1970-tallets oljeboom har styrtrike arabere vist seg fram på havet.

LES OGSÅ:

Sivilt krigsskip

De aller verste bilene

Yachtkongen

«Eclipse» blir rundt ti meter lengre enn sjeik Mohammed al-Maktoums to år gamle øyensten «Dubai». Ti viktige metre i milliardærklubbens «Min er større enn din»-verden, der megayachtene ofte er målet på rikdom. Bare i år bygges det 916 yachter over 80 fot, skriver The Times.

DEN FØRSTE: Savarona ble kjøpt av den tyrkiske regjering i 1938 og gitt til president Atatürk. Han døde senere samme år.
DEN FØRSTE: Savarona ble kjøpt av den tyrkiske regjering i 1938 og gitt til president Atatürk. Han døde senere samme år. Foto: yachtforums.com

Den største, «Eclipse», vil ha et mannskap på 70 - deriblant sikkerhetsstyrker - og 24 trolig komfortable gjesteplasser. Basseng, tre boblebad, kino, limousingarasje, to landingsplasser for helikopter og tre mindre landingsfartøyer hører selvsagt også med.

Abramovitsj er kjent som Middelhavets yachtkonge. Men heller ikke der er farvannene helt trygge. I august ble yachten «Tiara» angrepet utenfor Korsika. Piratene loppet passasjerene for én million kroner før de forsvant i speedbåter.

Men som sagt, det er unektelig vanskelig å se for seg at pirater i motorbåt skal utgjøre noen fare for den skuddsikre «Eclipse», som skal leveres en gang i løpet av 2009.

Levert av Vi Menn

Denne saken ble første gang publisert 11/11 2008, og sist oppdatert 05/05 2017.

Les også