Tekniske data: Ferretti 470

  • Lengde (LOA): 14,65
  • Bredde: 4,34
  • Toppfart: 31 kn
  • Marsjfart: 28 kn
  • Motor: 2 X Cummins QSC 8.3, 600 hk
  • For mer informasjon: www.dreamline.no

Av forgjengeren til Ferretti 470, Ferretti 460, skal det ifølge verftet selv seile rundt 80 eksemplarer rundt om i verden. En populær farkost, med andre ord. Dette er også ment å være Ferrettis inngangsmodell i et kresent internasjonalt marked samt en ideell blanding av form og ytelse.

Vi tok turen om bord under årets Genoa Boat Show for ta en nærmere kikk på det som kanskje kan bli en utfordrer for Windys Chinook-modeller. Begge er nemlig nominert til prisen for årets europeiske motorbåt i klassen 40 til 50 fot, båter som foreløpig kan føres uten sertifikat.

Sett med nordiske briller er det ikke vanskelig å merke nærværet av den italienske båttenkningen (se bildene) og fokuset på design framfor det vi synes er det mer praktisk rettede.

Men her er mye trivsel å finne. Det første vi legger merke til, er hvor mye dagslys som faktisk flommer inn i salongen, noe som naturlig nok bidrar til å gjøre det lyst og trivelig på hoveddekket. Men også lyse materialer er med på å skape et lyst og luftig rom.

Les alle våre båttester her.

Utsikten i de fleste retninger er også imponerende. I tillegg er hele området på ett dekk, og grensene mellom salong, cockpit og bysse er helt fraværende.

Under dekk er det som seg hør og bør i denne klassen nå lagt opp til tre selvstendige kabiner, uten at det kan sies å ligne spesielt mye på en campingvogn. Det er i det store og det hele nokså mye brukbart inneareal om bord i Ferrettti 470.

På den store flybridgen er det lagt opp til å sole seg på rommelige solsenger. Men også grilling og spising er det satt av rikelig med plass til her.

En annen finurlig sak i denne modellen er at det nå kan åpnes 100 prosent mot akterdekket. En smart patent gjør nemlig at hele bakveggen "forsvinner" helt med noen knappetrykk.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!