Riva

Med 3600 hk gjør giganten 70 km/t

Italienske Riva er kjent for å lage noen av verdens flotteste båter. Med 76 Coupé strammer de skruen enda et hakk.

Pluss ikon
RIVA: Riva er først og fremst kjent for lekre mahognibåter, men de kan annet også. FOTO: Produsent
RIVA: Riva er først og fremst kjent for lekre mahognibåter, men de kan annet også. FOTO: Produsent
Sist oppdatert

Det startet allerede i 1842 i den italienske byen Sarnico, der den nevenyttige Pietro Riva startet produksjon av trebåter. Båtmerket gikk i arv, og på 1930-tallet satt Pietros barnebarn Serafino bak spakene. Bokstavelig talt. Serafino kjørte båtrace og gjorde Riva til en ledende produsent av små racingbåter, samtidig som produksjonen av de klassiske trebåtene gikk sin gang. 

Serafinos sønn Carlo tok etter hvert over roret, og på 50-tallet, etter lengre tautrekking med sin far, startet han produksjon av supereksklusive trebåter. Carlo gjorde ingenting halvveis, så oppmerksomheten lot ikke vente på seg. Over natten skulle alle eie en Riva. På kundelista var både skuespillere, kongelige og velstående forretningsmenn.

Mye har skjedd siden da. Giga-verftet Ferretti Group kjøpte opp Riva i 2000 og har siden det løftet Riva til nye høyder. I dag spenner Rivas modellspekter over 15 modeller fra 27-foteren Iseo (minner om den klassiske Rivaen) opp til den 50 meter lange superyachten, 50 MT.

Ny super-Riva

Ferretti hviler ikke på laurbærene. Nylig dukket bilder av nok en super-Riva opp – Riva 76 Coupé, en «sporty og elegant yacht med både moderne og klassiske designtrekk» skal vi tro Riva selv. Vi kan vel si oss enig. 76 Coupé er rett og slett vakker. Vakker og moderne.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

RIVA: 76 fot og god for 37 knop med de største motorene. FOTO: Produsent
RIVA: 76 fot og god for 37 knop med de største motorene. FOTO: Produsent

Det slanke skroget og kupeen i mørktonet glass gir helt klart et sportslig preg, mens store, lakkerte flater og rene linjer sørger for å ivareta eksklusiviteten. Første skrog ut av formen er lakkert i fargen Moon Grey, mens hjelmen er lakkert i den klassiske Riva-fargen Bright Black.

40 kvadratmeter glass

Med 76 fot til rådighet står det ikke på plassen i nyheten, og det er solbaderne som kommer best ut av det. Her finnes trippel solseng på akterdekket og en stor solseng og sittegruppe foran på dekk. Og selv om dette er en kupé, har Riva på mesterlig vis gitt den en flybridge som kun synes fra fugleperspektiv. 

Også de som liker å holde seg innendørs, finner seg til rette i 76 Coupé. Det skorter ikke på luksus, og glassflater på til sammen 40 kvadratmeter sørger for en lys og trivelig atmosfære.

MAN står for motoriseringen, og det er ikke småtteri som har fått plass under dekk. To MAN 1200 sørger for marsjfart på 29 knop og toppfart på 33 knop.

Skulle ikke det holde, tilbyr Riva enda heftigere skyts. To MAN 1800 tar deg og dine 76 fot opp i en toppfart på vanvittige 37 knop.

MYKJE LYS: Med en vindusflate på over 40 kvadratmeter blir atmosfæren lys og trivelig. Vi vil tro eierlugaren er stor nok for de fleste. FOTO: Produsent
MYKJE LYS: Med en vindusflate på over 40 kvadratmeter blir atmosfæren lys og trivelig. Vi vil tro eierlugaren er stor nok for de fleste. FOTO: Produsent

Denne saken ble første gang publisert 26/07 2015, og sist oppdatert 02/05 2017.

Les også