Ekstremkulde

Slik får du dieselbilen raskere varm

Bruker du denne knappen får du raskere varm bil.

KULDESMART: Resirkulerer du den allerede varme lufta i kupeen din kan motoren bli raskere varm, og det blir lettere å holde på varmen. FOTO: Terje Haugen
KULDESMART: Resirkulerer du den allerede varme lufta i kupeen din kan motoren bli raskere varm, og det blir lettere å holde på varmen. FOTO: Terje Haugen
Sist oppdatert

Som du kanskje allerede har merket så er dieselbilene generelt noe mer utsatt for kulde enn sine bensinbrødre. I hvert fall om du ikke har brukt motorvarmer eller varm garasje.

Dette henger sammen med at nyere dieselmotorer er nokså gjerrige på den tilførte energien eller drivstoffet, slik at varmeoverskuddet blir mindre. Dermed blir det også mindre å ta av for varmeapparatet ditt.

Noen produsenter har løst problemet ved å montere en ekstra varmer i bilen - i tillegg til et såkalt PTC-element, en slags panelovn som sitter foran innsuget til varmeren din.

Men trykker du på knappen for resirkulering av luft i kupeen slipper du å dra inn iskald luft over samme enheten som skal lage varme til kupeen.

Kort fortalt: Resirkulerer du lufta i kupeen, blir motoren blir raskere varm - og du får igjen raskere varm bil. Dette fordi dieselmotoren slipper å varme opp iskald uteluft til kupeen.

- Kjent fenomen

Vi tok derfor en prat med serviceleder på VW-verkstedet til Møller Romerike, Robert Karlsen, for å finne ut om det virkelig har noe for seg å trykke inn resirkuleringsknappen i en dieselbil for å få den raskere varm.

- De fleste nyere dieselbiler går langt mer effektivt og dermed kaldere enn før. På den måten blir det litt mindre igjen til varmeapparatet også. Derfor kan det ha noe for seg å bruke resirkuleringsknappen på varmeapparatet i bilen på de kaldeste dagene, sier Karlsen

En av ulempene er at det etter en stund vil begynne å dugge på rutene, alt etter hvor fuktig det er i bilen. Begynner det å dugge, slår du av knappen for resirkulering.

Tåler kulda

TÅLER KULDEt: Du ikke trenger å bli bekymret selv om du ikke får motoren helt varm på en vanlig pendletur til eller fra jobben i kulda. FOTO: Terje Haugen
TÅLER KULDEt: Du ikke trenger å bli bekymret selv om du ikke får motoren helt varm på en vanlig pendletur til eller fra jobben i kulda. FOTO: Terje Haugen

Han forteller videre at moderne dieselmotorer er laget for å gå kaldere enn sine forgjengere. Du trenger derfor ikke bekymre deg selv om du ikke får motoren helt varm på en vanlig pendletur til eller fra jobben i kulda.

Les også:

Slik får du lettere start på dieselbilen i sprengkulda

Stor test: Her er spylervæskene som tåler kulda

Dro inn 30 millioner kroner på denne parkeringstabben

Denne enkle tabben kan koste deg 2000 kroner

Denne saken ble første gang publisert 17/01 2013, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også