Når det er kaldt ute og rutene på bilen dugger igjen, er det lett å tenke at her må varmen kjøres på full guffe med airconditionen slått av.

Men det er tvert imot. AC-anlegget får duggen til å forsvinne raskere. Men hvorfor?

- AC-anlegget kjøler ikke bare ned luften, men gjør den også tørrere, Og tørr luft er langt mer effektiv mot dugg enn fuktig luft. sier Armin Hafner, forsker ved SINTEF Energiforskning.

Bruker du linser eller har litt ømfintlige slimhinner har du kanskje reagert på at luften virker tørr med mye bruk av aircondition. Det er ikke bare innbilning.

- AC-anlegget henter kort fortalt fuktig luft fra kupeen, tørker den og sender tørr luft tilbake. Prinsippet er det samme som et kjøleskap, forteller Hafner.

Ny teknologi på vei?

Går utviklingen som Hafner håper kan vi ha langt mer effektive varmeapparater i bilene om noen år - takket være den utskjelte klimagassen CO2. Sammen med forskere fra NTNU og Shecco Technology har Hafner utviklet et anlegg som sørger for varm bil på få minutter. Hemmeligheten er å bruke CO2 som arbeidsmedium i kjøleanlegget.

- CO2 har egenskaper som gjør den svært god til å sørge for både varme og kulde, forteller Hafner.

Derfor har forskerne laget et system de kaller for reversibel varmepumpe. Det er to systemer i ett. Både varmepumpe og aircondition.

Ifølge Hafner kan en varmepumpe for bil produsere opptil 6000 watt, som tilsvarer effekten av fem hårfønere. Den kan produsere svært varm luft på et par minutter, men til tross for den kraftige effekten bruker varmepumpa kun 25 prosent energi sammenlignet med et elektrisk varmeapparat. Grunnen er at CO2 effektivt henter varme fra omgivelsene og transporterer det til en høyere temperatur på kort tid. En kompressor sørger for å heve temperaturen og trykket.

- Fremtidens bil vil ha CO2-varmepumpe, mener Hafner.

- I nær framtid selges det 50 millioner biler hvert år. Spesielt for el-biler og hybridbiler er dette effektivt, sier han til NRK.

- På grunn av lite energiforbruk blir det mindre belastning på batteriet når kupeen i el-bilen eller hybridbilen skal varmes opp.

Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!