BMW 3-series nye stasjonsvogn er nesten 10 centimeter lengre enn forgjengeren og har fem centimeter lengre akselavstand, noe som betyr mer plass til både passasjerer og bagasje. Lastevolumet er økt med 35 liter til 495 liter.

Med nedfelte bakseter øker volumet til 1500 liter. Samtidig veier bilen 40 kilo mindre enn tidligere.

Til sammenligning har erkekonkurrentene Audi A4 et bagasjevolum på 490/1430 liter, mens Mercedes C-klasse har 485/1550 liter. Vi kan også legge til Volvo V60 med 430/1241 liter.

Hver enkelt seterygg i baksetet, fordelt 40/20/40, kan legges ned, noe som gir et helt flatt gulv. Den fleksible seteløsningen er standard på den nye stasjonvognen. En lasteterskel på 62 centimeter bidrar til ytterligere funksjonalitet.

Standard er også elektrisk åpning av bakluken, samt bakrute som kan åpnes separat.

Nye motorer

I første omgang får BMW 3-serie stasjonvogn motorutvalget 328i, 330d og 320d, samtlige med BMW TwinPower Turbo-teknologi - en totrinns turbo. I tillegg til den firesylindrede bensinmotoren på 245 hk/180 kW, og den fornyede toliters dieselmotoren med 184 hk/135 kW, inkluderer utvalget en forbedret sekssylindret dieselmotor med 258 hk/190 kW.

Den sterkeste firesylindrede bensinmotoren har vi allerede testet i BMW 528i xDrive.

Alle motorene oppfyller utslippskravene slik de er formulert i Euro 5-reglene. 320d kan optimaliseres for å fylle kravene i Euro 6-reglene, som formelt ikke gjelder før fra september 2014. Euro 6-reglene krever at kvelningsstoffene reduseres med 50 prosent sammenlignet med dagens Euro 5-regler.

=

STASJONSVOGN: De første modellene av nye BMW 3-serie stasjonsvogn er ventet til Norge til høsten. FOTO: BMW/M.Moesch

I tillegg til en sekstrinns manuell girkasse kan bilene leveres med åttetrinns automatkasse. Den er for øvrig standard i 330d. Vi har testet sedanversjonen av BMW 320d Sportline med åttetrinns automat.

Alle modellene har «driving experience control» med fire kjøreprogram: ECO PRO, Comfort, Sport og Sport+. Disse endrer følsomheten på gasspedal, motorrespons, styring og parameterne for DSC (stabilitetskontroll). Om bilen har servotronic, automatgir eller dynamic damper control, styres også disse gjennom kjøreprogrammene.

Forventer storsalg

- BMW 3-serie er en av våre viktigste volummodeller, og sto for 16,5 prosent av totalsalget i 2011 og 22 prosent i 2010. Vi regner med at den kommer til å stå for en stor andel av salget i 2012, forteller Kjetil Myhre, markedsdirektør i BMW Group Norge.

I første omgang kommer bilen altså med motoralternativene 328i, 320d og 330d. De er ventet i september. I november kommer 316d, 318d og 320i.

Firehjulsdrevne xDrive-versjoner kan fås på sedanversjonen i løpet av sommeren.

Vil du ha xDrive på stasjonsvognen må du imidlertid vente til 2013.

=

STØRRE: 5-serie? Neida, det er nye 3-serie stasjonsvogn. FOTO: BMW/M.Moesch

Spesifikasjoner:

Modell

Hk

Nm

0-100

Toppfart

Forbruk

Co2

BMW 328i

245

350

6,0 sek

250 km/t*

0,68 l/mil

159 g/km

BMW 320d

184

380

7,7 sek

230 km/t

0,47 l/mil

124 g/km

BMW 330d

258

560

5,6 sek

250 km/t*

0,51 l/mil

135 g/km

* Elektronisk sperret

=

MER PLASS: Lastevolumet er økt med 35 liter til 495 liter. Med nedfelte seter øker volumet til 1500 liter. FOTO: BMW

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!