Ikke lett å se forskjell, gitt?

Helt riktig. Dette er en visuell mini-endring som begynner ved støtfangeren foran og slutter med hekkspoileren. Men ikke så mye midt imellom. Nye luftinntak på sidene foran, tre nye farger, flere valg av skinninteriør og nye padleårer for girkassa. Trådløst internett er standard, og det er ny grafikk på instrumentene, samt et litt omdesignet ratt.

Hvordan er det med kreftene?

Jo da, Bentley Continetal GT har fått litt mer av det også. Men du kommer neppe til å merke de ekstra 15 hestene siden W12-eren allerede hadde 590 av dem. Det er en økning på bare 2,6 prosent. Dette er den eneste som er modifisert. Serien starter fremdeles med en 507-hesters V8, så kommer en 528-hesters V8 S, og W12 til W12 Speed med 635 hk. Og W12 har det samme systemet for å koble ut sylindere som V8-eren.

Så drivstofføkonomien har blitt bedre?

Ikke akkurat. Den har gått fra 1,45 til 1,41 liter på mila. Men på grunn av det store dreiemomentet kan den greit kjøres som en 3,0-liters V6, så forbruket kan i virkeligheten være lavere. Når jeg har kjørt slike tidligere, har jeg som regel ligget på rundt 1,8 liter, men denne brukte 1,54.

(Artikkelen fortsetter under bildene)

Bentley

MASSE KREFTER: Ansiktsløftningen er litt tam, men hvorfor endre noe bra?

Bentley

FORRIGE MODELL: Sannelig ikke lett å skille den nye modellen fra forgjengeren (bildet).

Føles den annerledes?

Egentlig ikke. Men den ser litt skarpere ut (frontpartiet kan minne litt om en Audi RS). W12-motoren suser uanstrengt av sted. Men dersom du liker skikkelig kjøring, er V8-eren tingen. Den takler vekten bedre enn W12-motoren, og gjør et hederlig forsøk på å virke sporty. Balansen er eksepsjonell for en bil som veier over 2,3 tonn. Og i tillegg låter den skikkelig bra.

Hvorfor er det blitt gjort så lite med designen?

Fordi det ikke var nødvendig å gjøre det. GT er Bentleys Porsche 911; bilen som definerer merket i så stor grad at de ikke har råd til å tukle så mye med den. I tillegg er den så godt innrettet mot sitt marked at den eneste åpenbare ”forbedringen” ville være å sette inn hybridteknologi for å gi den et mykere bunndrag. I fjor sa direktør Wolfgang Schreiber at ved slutten av dette tiåret vil 90 prosent av Bentleyer kunne kjøpes med hybrid teknologi. Og dersom denne spådommen viser seg å stemme, ville jeg anta at grunnen til at ansiktsløftningen er så liten er at Bentley er opptatt med å forberede noe enda mer dramatisk.

DOMMEN

Ansiktsløftningen er minimal, men Continental GT definerer fremdeles den luksuriøse GT-klassen

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Bentley

MF GOMA: Denne Bentley Continental GT V8 kom visst ikke med Fjord 1´s MF Goma (bak) mellom Leknes og Sæbø i Møre og Romsdal.

Tekniske data

Pris: ca. 1 800 000,- (i England)

Motor: 5998 ccm, W12 AWD

Hk: 590

Dreiemoment: 720 Nm

0–100 km/t: 4,3 sek

Toppfart: 320 km/t

Forbruk: 1,41 l/mil

CO₂-utslipp: 327 g/km

Vekt: 2320 kg

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!