Nye Opel Astra introduseres i Norge 11. november. Og dette er et friskt pust fra Opel. Den er opptil 200 kilo lettere enn forgjengeren, og utstyrt med det Opel hevder de nyeste og mest moderne motorene på markedet.

Ifølge Opel er Astra den første bilen i kompaktklassen med LED Matrix frontlys (IntelliLux©). Systemet gir blendingsfritt fjernlys.

I tillegg får Astra en helt ny generasjon IntelliLink© infotainmentsystem. Systemet støtter både Android Auto og Apple CarPlay. Dermed får du tilgang på dine favorittapplikasjoner direkte via en 8-tommers berøringsskjerm.

Astra kan også fås med 18-veis elektrisk justerbart førersete, med massasje, ventilasjon og mulighet for breddejustering. Varme i baksetene blir også å få på Astra.

Ikke firehjulsdrift

Vi har allerede sittet i nye Astra, og plassforholdene er bedre enn i den gamle i kupeen. Til Norge kommer den med fem motoralternativer, og den mest attraktive blir trolig en splitter ny 1,4-liters bensinturbo med 150 hk. Det maksimale dreiemoment på 230 Nm er tilgjengelig allerede fra 2000 o/min.

Dessverre for Opel i Norge er firehjulsdrift ikke tilgjengelig, og fra start heller ingen el- eller hybridversjon (men det finnes spionbilder av Astra med ladeluke). Stasjonsvognutgaven kommer til våren.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

billig stasjonsvogn pris

MER PLASS: Den nye generasjonen Sports Tourer har samme dimensjoner som dagens utgave, med en lengde på 470,2 cm, en bredde på 187,1 cm. Til tross for dette skal det være betydelig mer plass til både passasjerer og bagasje. Foran har det blitt 26 millimeter mer plass til hodet, mens i baksetet er plassen økt med 28 millimeter. I tillegg laster Astra Sports Tourer nå inntil 1630 liter bagasje, ifølge Opel. FOTO: Opel

Her kan du sjekke hvor stor bagasjeplass konkurrentene har

Billigst sammenlignet med konkurrentene

Hva med prisene? De starter på 234 900 for en Opel Astra Sport Tourer - som stasjonsvognen heter. Til denne prisen får du Astra med en dirketeinnsprøytet 1,0-liters bensinturbo med 105 hk og femtrinns manuelt gir.

Det er kun den minste motoren som kommer i kombinasjon med femtrinnskasse. De andre motoren kan fås med sekstrinns manuell eller automat - bortsett fra 1.6 CDTI 110 hk ecoFLEX som kun fås med sekstrinns manuelt gir.

Toppmodellen med øverste utstyrsgrad (Premium) koster fra 319 900 kroner. Da får du en 1,6-liters dieselmotor på 136 hk og sekstrinns automatgir. 1,4-liters bensinturbo med 150 hk koster nøyaktig like mye.

La oss se hva konkurrentene koster i forhold:

Modell (stasjonsvogn)GirPris
Opel Astra Sport Tourer 1.0 Turbo ECOTEC® 105 hkManuelt234 900 kroner
Opel Astra Sport Tourer 1.4 Turbo ECOTEC® 150 hkManuelt274 900 kroner
Ford Focus 1,0 EcoBoost 100 hkManuelt253 000 kroner
Ford Focus 1,5 TDCi 105 hkManuelt268 000 kroner
VW Golf Trendline 1,2 85 hk TSIManuelt269 600 kroner
VW Golf Highline 1,4 150 hk TSIManuelt334 500 kroner
VW Golf Highline 1,6 110 hk TDIManuelt328 300 kroner
Skoda Octavia Ambition 1,2 TSI 105 HkManuelt270 300 kroner
Skoda Octavia Ambition 1,4 TSI 140 HkManuelt284 300 kroner
Skoda Octavia Ambition 1,6 TDI 105 HkManuelt276 700 kroner
Toyota Auris Touring Sports 1.2L Turbo 115 hkManuelt291 900 kroner
Toyota Auris Tourings Sports 1.8L Hybrid 136 HkAutomat282 700 kroner
Peugeot 308 SW Access 1.6 BlueHDi 100 hkManuelt249 900 kroner
Peugeot 308 SW Active 1.2 PureTech 130 hkManuelt281 900 kroner
Peugeot 308 SW Active 1.6 BlueHDi 120 hkManuelt300 900 kroner
Hyundai i301.6 CRDi 110 hkAutomat274 950 kroner
Honda Civic Tourer 1.8 Comfort bensin 142 hkManuelt278 900 kroner
Honda Civic Tourer 1,6 Comfort diesel 120 hkManuelt272 900 kroner
Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!