Audi Q6

Tesla skal endelig få skikkelig konkurranse på rekkevidde

Dette er Audi Tesla Model X-killer.

AUDI ELBIL: Audis første elektriske bil blir en SUV som etter alle solemerker skal hete Q6. ILLUSTRASJON: Audi
AUDI ELBIL: Audis første elektriske bil blir en SUV som etter alle solemerker skal hete Q6. ILLUSTRASJON: Audi
Sist oppdatert
TESLA-SUV: Model X. FOTO: Newspress
TESLA-SUV: Model X. FOTO: Newspress

Illustrasjonen viser konseptet som varsler Audis første helelektriske SUV. Den produksjonsklare bilen vil etter alt å dømme bli kalt Q6, og plasseres seg størrelsesmessig mellom Audi Q5 og Audi Q7. Vi snakker med andre ord om en bil som blir en direkte konkurrent til Tesla Model X. Men der de første versjonene av Model X er ventet på markedet på tampen  av året, må du vente helt til 2018 før du får se elektriske Q6 på veiene. (Reserverer du Model X i dag kan du regne med å få den tidlig i 2016).

Q6 skal ha like god rekkevidde som Model X, rundt 500 kilometer, men Audi har foreløpig ikke sagt noe om ladenettverk. Kan de matche Teslas nettverk av hurtigladere? 

Audi R8 e-tron er grunnlaget

Lithium-ion-batteriet i Q6 er plassert under kupeen, mellom akslene. Det skal bidra til lavt tyngdepunkt og en vektfordeling som skla gi en svært balansert bil. Det er selvsagt fordelaktig med tanke på sportslig kjøredynamikk.

Bilen får tre elektriske motorer, en på forakselen og to på bakakselen. Til sammen utgjør de tre motorene quattro elektrisk firehjulsdrift.

Erfaringen fra utviklingen av den elektriske sportsbilen Audi R8 e-tron er grunnlaget for denne drivlinjen.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

MODEL X: De første versjonen av Tesla Model X er ventet mot slutten av året. ILLUSTRASJON: Tesla
MODEL X: De første versjonen av Tesla Model X er ventet mot slutten av året. ILLUSTRASJON: Tesla

Svært lav luftmotstand

Audi e-tron quattro-konseptet skal vises frem på bilutstillingen i Frankfurt i september. Konseptet er designet ene og alene som en helelektrisk bil, og er første modell som følger Audis nye, såkalte "Aerosthetics"-filosofi – hvor tekniske og kreative designløsninger smelter sammen. Bevegelige aerodynamiske elementer i fronten, på sidene og på baksiden av bilen skal forbedre luftstrømmene rundt bilen. Sammen med et optimalisert lukket understell  skal det gi en svært lav luftmotstand.

800-hesters el-Aston

En annen produsent av biler med relativt lav luftmotstand har også varslet en modell som kan oppfattes som en konkurrent til Tesla. Aston Martin har overfor Automotive News avslørt at de planlegger en elektriske versjon av firedørsmodellen Rapide.

Elektriske Rapide vil tidligst komme om to år, og ifølge Aston Martin-CEO Andy Palmer vil den ha 800 hk og en rekkevidde på rundt 320 kilometer. Batteriene skal leveres av en ekstern leverandør som LG eller Samsung.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

ELBIL: Aston Martin skal lansere en helt elektrisk versjon av Rapide med 800 hk. FOTO: Newspress
ELBIL: Aston Martin skal lansere en helt elektrisk versjon av Rapide med 800 hk. FOTO: Newspress

- Dumt med "ludicrous speed"

Med en slik bil er det selvsagt uunngåelig at Tesla Model S P85D blir nevnt. Palmer lot heller ikke la være å nevne P90D (85 med oppgradert batteripakke) og Ludicrous Speed-oppgradering som gjør Model S i stand til å gjøre 0-100 km/t på 2,8 sekunder.

Til Automotive News sier Palmer:

- Vi driver ikke med "ludicrous speed" (latterlig-modus) fordi det er for dumt.

- Jeg synes det er langt mer interessant om en bil kan gjøre noen runder på en skikkelig bane eller rase rundt Nordschleife (Nûrburgring) enn om den kan kjøre 500 meter i "ludicrous speed".

 

Denne saken ble første gang publisert 23/08 2015, og sist oppdatert 02/05 2017.

Les også