Hallvard Lunde

Nå mister du radio i bilen

2 millioner biler må oppgraderes og 4 av 10 husstander må skaffe DAB-radio når FM-båndet slukkes.

Norge er det eneste landet som har vedtatt å stenge FM-nettet, nærmere bestemt i 2017. Det får konsekvenser for de rundt to millioner bileierne som må bruke penger på ny eller oppdatert løsning dersom de fortsatt vil ha muligheten til å høre på radio.

IKT-Norge, som er en interesseorganisasjon for IKT-næringen i Norge, mener slukningsvedtaket er en svært uklok beslutning.

Digitalradio Norge AS, som eies av NRK og P4-gruppen, har blant annet ansvaret for å koordinere informasjonsarbeidet og gjennomføre ulike typer tiltak i forbindelse med digitaliseringen av radio. Selskapet svarer her på kritikken ved markedssjef Jarle Ruud.

I et innlegg på organisasjonens hjemmeside skriver generalsekretær Per Morten Hoff at «Mens resten av verden har innsett at DAB er en utdatert teknologi, skal Norge innføre teknologien med tvang. IKT-Norge er redd for at DAB får en svært kort levetid, og dermed blir prosjektet svært kostbart».

Digitalradio Norge: - Selv om Norge er det eneste landet med slukketidspunkt, er det langt fra det eneste som er på vei mot FM-slukking. Sveits, Danmark og Storbritannia har konkrete mål om helt eller delvis FM-avvikling. Danmark har besluttet at endelig slukkedato blir satt når 50 % av lytterne hører digital radio. Planen i Storbritannia er tilsvarende. Også i Sverige, Nederland og Tyskland jobbes det konkret med FM-slukking.

Teknologien er valgt på bakgrunn av strategiske og tekniske vurderinger omkring et digitalt radiotilbud, og evnen til å videreføre kringkasting til store befolkninger.  IKT-Norge jobber for å fremme IP-teknologi. Kringkasterne bruker også IP-teknologi, men kan ikke basere seg på dette, av flere årsaker. IP mangler tilstrekkelig kapasitet for å håndtere den datamengden radio krever. Den er ikke robust i kriser og håndterer ikke mange samtidige lyttere. Radio trenger kringkastingsbasert teknologi som ryggrad også for å sikre befolkningen gratis tilgang på ubegrenset radiobruk overalt i landet. Beslutningen om overgang til digitale radiosendinger er for øvrig gjort på demokratisk vis og med bredt flertall på Stortinget. Vedtaket er basert på flere utredninger og høringer.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

DAB I BILEN

DAB I BILEN: Digitalradioundersøkelsen til TNS Gallup har vist at opptil en fjerdedel av nordmenns radiolytting skjer i bilen. FOTO: Radio.no

Flere muligheter

DAB+ gir mer plass til lyd og flere tilleggstjenester som tekst og bilder enn DAB. Eldre DAB-radioer kan ikke motta DAB+, men det finnes mange forskjellige løsninger for å ettermontere DAB+-løsninger, alt fra enkle løsninger som  bare plugges i sigarettenneren til mer integrerte og avanserte løsninger som krever montering. 

Ifølge IKT-Norge har de fleste teknologer for lengst sett at fremtidens radio kommer til å bli distribuert via mobilnettverk, wifi og satellitt. Alt basert på IP-teknologi. Organisasjonen mener det er uklokt å investere store summer i nytt utstyr, når en helt ny teknologi er i ferd med å ta over. I en slik usikker situasjon ville det ha vært mye smartere å la FM-nettet leve noen år til.

Digitalradio Norge: - Radio som medium kan ikke alene basere seg på nettbasert teknologi, da dette mangler tilstrekkelig kapasitet til å håndtere den datamengden radiosendingene krever. En svensk utredning fra 2012 konkluderte med at radiosendingene krever 10 ganger mer kapasitet enn det som tilsammen gikk gjennom fire svenske mobilnett. Utredningen tegner også et svært dystert økonomisk bilde både for lyttere og bransje, dersom IP-teknologi skulle overta radiodistribusjonen. Dette skyldes blant annet at tilrettelegging vil kreve investeringer langt utover det man gjør og har i dag. Overgang til digital radio vil kreve en endring uansett teknologivalg, og mange har gjort omleggingen allerede. 58 prosent av norske husstander har i dag en DAB-radio. 

IKT-Norge savner også en klar melding om hva som skjer med de 250.000 DAB-radioene av gammel standard (ikke DAB+) som ikke kommer til å virke dersom distribusjonen i sin helhet blir basert på DAB+.

Digitalradio Norge: - Det er opp til hver og en å bestemme hva man gjør med radioer som blir berørt av FM-slukking. De aller fleste radioer kan oppgraderes, enten de er FM-radioer eller eldre DAB-radioer. Dette gjelder både bil og hjemme-radioer, som fornyes ved å koble til adapter. Da får radioen nytt liv. De som ikke ønsker å fornye radioen sin, blir anbefalt å levere den til retur for å sikres god material-gjenvinning.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

DAB i bilen

DAB I BILEN: Det finnes mange forskjellige løsninger for ettermonterte DAB+-løsninger, som dette enkle adaptere. FOTO: Produsent

Også Google-Norge-sjef Jan Grønbech er blant DAB-kritikerne. Til nettstedet kampanje.com uttaler Grønbech at; «DAB-radio er i beste fall et teknologisk hvileskjær. Det blir litt som wap. I dag finnes det musikere som ikke vil ha musikken sin på DAB fordi lydkvaliteten er så dårlig. Jo flere kanaler man tar inn på DAB, jo dårligere blir lyden».

Digitalradio Norge: - Dette er påstander som star for Grønbechs egen regning. Vi er ikke kjent med musikere som avstår fra å sende på DAB. Radio har aldri vært et hifi-medium, og skal heller ikke være det. All radiolyd i dag, uansett om den mottas via DAB eller FM er digitalisert før den sendes ut. Kvaliteten vil for de aller fleste oppleves som jevngod med andre digitale alternativer. Lytterne er også tydelige på at det nettopp er lydkvaliteten og fravær av skurr de setter mest pris på.

Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!