- Regjeringen har konkludert med digitalisering av radio i 2017, da kriteriene for teknologiskiftet er oppfylt, skriver Regjeringen ved Kulturdepartementet i en pressemelding som gikk ut i dag tidlig.

Det betyr at slukkingen av FM-nettet vil skje i 2017.

Slukkingen av FM-nettet ble i en stortingsmelding om digitalradio i 2011 knyttet opp til et sett kriterier som skulle være oppfylt 1. januar før FM-nettet kunne stenge. Blant annet ble det satt krav om at det digitale radionettet måtte dekke minst 90 prosent av befolkningen og at radiotilbudet måtte representere en merverdi for lytterne.

Det ble også satt krav om at tilbudet fra NRK skulle få en digital dekning som tilsvarer dagens P1-dekning i FM-båndet.

Bil en utfordring

Blant kravene fra 2011 var det også en forutsetning om at det skulle finnes tilfredsstillende løsninger for digitalt radiomottak i bil og at minst halvparten av radiolytterne daglig lyttet til en digital plattform.

Det er disse kravene som Kulturdepartementet nå mener er oppfylt.

Digitalradio i tall

  • 56 prosent av radiolytterne bruker digital radio hver dag
  • 44 prosent av lytterne hører kun via FM-radio hver dag
  • 55 prosent av alle norske husstander har minst en DAB-radio. Det er 2,1 millioner
  • DAB-radioer i Norge.
  • 20 prosent av personbilene er i dag utstyrt med en DAB-radio
  • 7,9 millioner radio-apparater vil være berørt av FM-slukkingen. FM-radioer kan
  • oppgraderes eller leveres til retur.
  • (Digitalradioundersøkelsen, TNS Gallup punktmåling 2015)
  • NRK har minst 99,5 prosent befolkningsdekning på DAB
  • Kommersiell radio har 92,8 prosent befolkningsdekning på DAB
  • 50 prosent av befolkningen har et lokalradiotilbud på DAB.

Kilde: Digitalradio Norge

Over halvparten lytter digitalt

- 56 prosent av radiolytterne lytter på radio via en digital plattform i dag, sier Jarle Ruud, som er daglig leder i Digitalradio Norge.

Han innrømmer at DAB i bil er en utfordring, men at de nå har tiltak som skal bidra til å løse dette fram mot FM-slukkingen i 2017.

2 millioner biler uten digitalradio

- Det finnes cirka 2 millioner biler i Norge uten digitalradio. Disse skal vi hjelpe slik at de får nødvendig informasjon i denne overgangsfasen fram til radionettet blir heldigitalt, sier Ruud.

Radiobransjen, med Digital Radio Norge i spissen, har nå opprettet «Norsk bilradiopromotering» som ifølge Ruud skal sikre norske bilradiolyttere en god overgang til digitalradio.

- Mange bileiere skal oppgradere eller bytte radio i løpet av et relativt begrenset tidsrom. For å få en god gjennomføring er det nødvendig å sikre bredest mulig tilgang på produkter i markedet på et tidlig stadium. Dette gjøres primært ved å senke produsentenes risiko knyttet til markedsføring av adaptere, sier Jarle Ruud, markedssjef i Digitalradio Norge.

Vi har tidligere skrevet om hva som må til for å oppgradere FM-radioen i bilen til å kunne motta digitale signaler.

Starter markedsføringsprogram

«Norsk bilradiopromotering» skal blant annet sørge for at produsentene får tilgang til reklameplass hos de største norske kommersielle radiokanalene, primært P4-gruppen og SBS Radio. Her vil produsenter av digitale biladaptere få tilgang til reklameplasser der betalingen er provisjonsbasert ut fra faktisk salg.

- Dette er en måte som gjør at de litt mindre aktørene slipper en likviditetsskvis og sikrer at vi får ut informasjon om gode digitale radioløsninger i bilen, sier Ruud.

Billigere adaptere

Det er ikke helt gratis å oppgradere bilen med ny digital radio. Ruud anslår kostnaden å være fra 500-600 kroner for de aller rimeligste løsningene og opp til 5000 kroner for de litt mer avanserte løsningene med tett integrasjon til bilens øvrige systemer.

Pure, som er en stor internasjonal produsent av DAB-radioer, sier til Klikk Teknologi at de kommer med et nytt biladapter første kvartal neste år.

- Dette vil være et brukervennlig og prisgunstig alternativ, sier Jasper Wybrants i Pure til Klikk Teknologi.

Trolig vil prisen på adapteret ligge i prisklassen 1000-1500 kroner.

Vi har tidligere testet Tiny Audio C2, som er en enkel vei frem til DAB i bilen.

Les hele saken
Les alt om:

Hallvard Lunde, redaktør

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!