Toyota stanser produksjonen av Toyota RAV4 med diesel før sommeren. Det bekrefter informasjonssjef Espen Olsen i Toyota Norge overfor Bilnytt.no.

Ved utgangen av april var RAV4 Norges mest solgte SUV og den fjerde mest solgte uansett bilklasse. Det er solgt 1672 RAV4 så langt i år, og i fjor ble det solgt over 3500 versjoner, de aller fleste med diesel.

Det viser tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken. Dieselversjonene utgjør rundt 80 prosent av RAV4-salget, ifølge Bilnytt.

Tilfredsstiller ikke utslippskrav

Årsaken til at produksjonen av RAV4 med diesel stanser er utslippskravene i Euro 6 som krever at utslippet av nitrogenoksider (NOx) og partikler (PM) skal være redusert med 50 prosent sammenlignet med Euro 5-reglene.

Diesel-RAV4 vil være i salg frem til 1.september, ifølge Toyotas informasjonssjef. Planen er å selge hele 3600 versjoner av den populære SUV-en i år.

SUV: Toyota RAV4 Hybrid AW

SUV: Toyota RAV4 Hybrid AWD er ventet til Norge tidlig neste år. Prisene er ikke klare, men beskjedne utslipp kan resultere i en prisgunstig SUV: FOTO: Toyota

Kommer som hybrid

Men RAV4 blir ikke bare å få med bensinmotor. I begynnelsen av 2016 kommer RAV4 Hybrid AWD til Norge. Den har samme motorkombinasjon som Lexus NX 300h.  Det vil si en 2,5-liters bensinmotor i kombinasjon med en hybridenhet og en ekstra elektrisk motor på bakakselen. I RAV4 Hybrid skal systemet yte rundt 200 hk.

Den nye RAV4-en skal ha langt mer av både komfort- og sikkerhetsutstyr enn dagens versjon. Den kommer blant annet med 360 graders panorama monitor. I tillegg til feltskiftevarsling (LDA), automatisk fjernlys (AHB) og skiltgjenkjenning (RSA), vil RAV4 komme med adaptiv fartsholder (ACC) og et kollisjonsvern (PCS) som er i stand til å oppdage potensielle sammenstøt med fotgjengere.

Hybriden skal kunne trekke hengere på opptil 1650 kilo.

Toyota RAV4 Hybrid AW

SUV: Toyota RAV4 Hybrid AWD har samme drivlinje som Lexus NX 300h. FOTO: Toyota

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!