Ikke alle har evne og vilje til å bruke hundrevis av tusen på en hyperavansert supersykkel. Likevel er de opptatt av egenskaper og stil. Egenskaper som gir ekte motorsykkelglede, og stil som gjør seg i bybildet.

En klar trend

I flere år har vi sett en trend der fabrikkene har satset på prisgunstige modeller med fine egenskaper. Billige motorsykler, med stil og utseende som ikke ligger tilbake for de største og mest attraktive modellene.

I år står vi overfor en aldri så liten eksplosjon i modellutvalget. De fleste fabrikkene stiller med nyheter som virkelig må sies å være spennende, både i stil og funksjon.

Vi har kjørt noen og vi må bare skrive under på at de morsomme. Selv om ikke ytelsene er hysteriske, stiller de med egenskaper og spenst som fyller sjela med ekte MC-glede. De bærer overhodet ikke preg av at de er billige.

Kawasaki Z300. FOTO: Produsent

Mindre Z-roadster

Kawasaki Z300: Kawasaki har hatt suksess med sine store Z-roadstere. Nå følger de opp med en liten variant som er like tøff. Vi har allerede kjørt Z300. Definitivt en morsom sykkel! Når du parkerer, har den også et utseende som påkaller oppmerksomhet. Den er billig, men tøff – liten, men leken.

Pris fra: 71 490 kr/Hk:34/Nm: 27/Vekt: 168 kg.

Naken sak

Suzuki Inazuma 250F: Inazuma har vært på markedet som naken roadster et par-tre år. Nå kommer en mer sporty versjon med helkåpe. Tross R-stil og stram linjeføring, stiller den med en forholdsvis oppreist ergonomi, slik at den er avslappende i det daglige. En human tøffing til en svært vettug pris.

Pris fra: 59 900 kr/Hk: 25/Nm: 22/Vekt: 182 kg.

Suzuki Inazuma 250F. FOTO: Produsent

Minner om R-verstingene

Honda CBR300R: Med utseende som minner om Hondas R-verstinger, fremstår CBR300R som et råskinn. Men skinnet bedrar. Bak den aggressive hammen, banker en én-sylindret motor. Det er likevel nok til å gi trivelige egenskaper. En fin begynnersykkel, også til glede for mer garvede førere.

Pris fra: 61 990 kr/Hk: 31/Nm: 27/Vekt: 164 kg.

Honda CBR300R. FOTO: Produsent

Ser ut som selveste R1

Yamaha YZF-R3: Ved første øyekast, ser den ut som selveste R1, men det er utenpå. Vi står nemlig overfor Yamahas nye tilbud i den minste sportsklassen. Med 300-kubikks twinmotor, fyller YZF-R3 hullet mellom R 125 og de største R-verstingene.

Pris fra: 69 900 kr/Hk: 42/Nm: 30/Vekt: 169 kg.

Yamaha YZF-R3. FOTO: Produsent

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!