En ny Lexus RX 450h er ventet til Norge mot slutten av året. Da vi i 2012 testet dagens versjon mente vi at hybridsystemet var det beste med den store Lexus-SUV-en.

Nye RX er som før en hybrid, utstyrt med en V6-bensinmotor (samt to elmotorer), som til sammen yter 300 hk. Det betyr at den har samme drivlinje som dagens versjon, dog i en oppgradert versjon. Lexus har foreløpig ikke sluppet informasjon om ytelser og forbruk, men forbedringer bør komme, tatt i betraktning at antall konkurrenter er blitt betydelig flere.

Strammere kjøreegenskaper

Ifølge Lexus er chassisstrukturen i nye RX blitt stivere, noe som skal gi bedre stabilitet og kontroll i svingene. Bilen har nye sensorbaserte systemer som "skjønner" potensielt farlige situasjoner, og som automatisk justerer bilen ved inn- og utganger av svinger. Lexus kaller disse teknologiene for Vehicle Stability Control (VSC) og Vehicle Dynamics Integrated Management (VDIM).

RX har uavhengig fjæring på alle hjul, MacPherson foran og doble triangelarmer bak. Det skal gi bedre kjøreegenskaper og komfort, sammenlignet med dagens versjon.

Adaptiv fjæring (Adaptive Variable Suspension (AVS)) er tilgjengelig på de fleste variantene av RX. Dette systemet overvåker og styrer bilens demping og styring. AVS korrigerer automatisk fastheten i demping og styring, noe som skal ha gi optimal kjørekomfort- og egenskaper uansett forhold og kjørestil. AVS skal også redusere krengingen i svinger.

Velger du F Sport-versjonen er AVS standard. Dermed kan føreren velge modusen Sport S+ som er støttet av AVS, i tillegg til modusene Eco, Normal og Sport S som også velges via Drive Mode Select på midtkonsollen.

Les også vår test av Lexus RX 450h, 2009-modell

RX: Nye Lexus RX 450h er ventet til Norge mot slutten av året ifølge Lexus Norge. FOTO: Lexus

Høyere standard innvendig

Da vi testet modellen som nå fases ut, lot vi oss ikke imponere av den innvendige kvaliteten. Men ifølge Lexus holder materialkvaliteten høy standard i nye RX. Den kommer med stort head-up-display (HUD), mens øvrig informasjon formidles via en 12,3-tommers skjerm. Plassen i baksetet skal være større, og de nyutviklede setene er utstyrt med elektrisk justering for mer komfort.

Nye RX skal også være kraftig forbedret når det gjelder aktiv og passiv sikkerhet. Lexus Safety System+ består av flere aktive sikkerhetsteknologier, som Pre-Collision System (PCS), Lane Departure Alert (LDA), Lane Keep Assist (LKA) og Automatic High Beam (AHB). Det er etterhvert blitt ganske vanlig utstyr, ikke bare i biler i luksusklassen.

Hvis man ønsker enda flere sikkerhetssystemer kan Adaptive High-beam System (AHS), Panoramic View Monitor (PVM) og Blind Spot Monitor (BSM) leveres som ekstrautstyr.

NY: Lexus RX 450h. FOTO: Lexus

NY: Lexus RX 450h F Sport. FOTO: Lexus

Kraftig endret design

Sett fra siden får nye RX en mer dynamisk profil. Den ser lavere og bredere ut enn dagens versjon, men det skyldes designgrep. Nye RX er noe lengre enn dagens versjon, men omtrent like bred og høy. Bedre aerodynamikk skal gi mindre vindstøy.

Nye 20-tommers hjul erstatter den utgående modellens 19-tommere, og de kan bestilles med ulike kontrastfarger som fremhever eierens individualitet.

F Sport-versjonen har et mer aggressivt utseende i tråd med andre Lexus-modeller. F Sport-modellen kommer i tillegg med egne felger.

 Nye Lexus RX 450hDagens versjon (3. gen)
Lengde4,89 meter4,77 meter
Bredde1,89 meter1,89 meter
Høyde1,69 meter1,69 meter
Akselavstand2,79 meter2,74 meter
Lexus RX 450h

DAGENS VERSJON: Lexus RX 450h. FOTO: Egil Nordlien,

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!