BMW M550d er en ganske imponerende affære med sin flertrinnsturbo med variabel geometri. BMWs sterkeste dieselmotor kan oppvise hele tre stykker turboladere: To små og en stor turbo jobber i trespann. Den første lille turboen har jobben med å få opp ladetrykket allerede fra tomgang. Fra rundt 1500 o/m har den store turbinen fått opp dampen, og disse to tar sammen ansvaret for å produsere imponerende 740 Nm mellom 2000-3000 o/m.

For å yte maksimalt, trenger imidlertid den store turboen mer eksos fra 2700 o/m. Da åpner en vakuumkontrollert ventil i avgassystemet opp en ny forsyningslinje, forbi den første turboladeren og direkte til den store. I denne kanalen sitter også den tredje, lille turboen. Det gir øket ladetrykk og sørger for at den store turboen kan levere full kraft, samtidig som nummer tre dytter enda mer komprimert luft til sylindrene.

Dermed får du en makseffekt på 381 hk mellom 4000-4400 o/m. Motoren er forsterket for å tåle et forbrenningstrykk opp fra 185 til 200 bar. Common rail-systemet er også optimalisert med innsprøytningstrykk på 2200 bar. En spesifikk ytelse på 127 hk per liter sier sitt om hvilke indre krefter som tøyles i denne maskinen.

FELGEN: Bilen har G-power Hurricane RR-felger. FOTO: G-Power

Verdens sterkeste

Men sett at du ikke synes det var nok? Da kan svaret ligge hos tuningspesialisten G-Power og deres mikroprosessorstyrte  D-Tronik 5 V1-enhet.

G-Power har hentet ut hele 435 hk og 850 Nm fra motoren, takket være trimsettet. 0-100 km/t skal få unna på 4,5 sekunder, litt raskere enn originalens 4,9 sekunder, mens det med noen flere inngrep skal være mulig å tyne en topphastighet på 300 km/t ut av bilen - mot 250 km/t normalt.

De ekstra hestene "sover" når du cruiser, men våkner til liv når du vil, forutsatt at motortemperaturen er riktig. Som en sikkerhetsventil deaktiveres de ekstra kreftene dersom oljetemperaturen nærmer seg kritisk nivå.

Bilen ruller på smidde felger (G-power Hurricane RR) kledd med 255/30 ZR 21-dekk foran og 295/25 ZR 21 bak.

Ifølge G-Power skal bilen være verdens raskeste dieseldrevne BMW.

En BMW M550 xDrive Touring koster 1 199 400 kroner i Norge. G-Power skal ha 2759 euro for D-Tronik 5 V1-modulen, og ytterligere 1190 euro for å fjerne fartsperren.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!