Dette er pickup-en du egentlig har lyst på, helst i Raptor-versjon, men som er så dyr i Norge. For dette er Ford F-150, pickup-en som har vært bestselger i USA i de siste 37 årene. Nesten 800 000 blir solgt hvert år, og det tjener Ford godt på. Dermed er det ekstremt viktig at de gjør ting riktig.

I år betyr det raskere, lettere, mer nøysom, mer solid, mer komfortabel og bare litt dyrere. Dette er store ambisjoner for alle kjøretøy, og et enda større mål innenfor det harde markedet Ford F konkurrerer i.

Lettere tungvekter

Dermed er det enda mer oppsiktsvekkende at Ford har satset enormt på å gi nye F-150 et skall av aluminium. Ikke bare litt av det, men hele greia – hytte, bunnplate, dører, panser, alt. Chassiset er fremdeles av stål, men resten er aluminium av militærkvalitet.

Dette sparer enormt mange kilo (opptil 320 av dem, avhengig av modell). Og det betyr at pickupen oppfører seg, kjører og stopper mye bedre. Men like viktig er det at den kan frakte opp til en tredel mer last enn bilen den erstatter. Det er ting som teller.

Du skulle kanskje tro at de lette materialene vil få den til å føles spinkel, men det motsatte har skjedd. Mye av knirkingen, vibrasjonene og skranglingen fra tidligere generasjoner er borte i denne nye versjonen.

PICKUP: Mange nordmenn med behov for pickup kunne nok tenke seg en F-150, men den blir fort kostbar å ta inn til Norge. © FOTO: Ford

Rolig og kontrollert

Den føles mer solid. Vi kjente ingen merkbare vridninger, selv på humpete terrengstrekninger, og kjøreegenskapene og opplevelsen ligger på sedannivå. Vi kjørte ned noen svingete landeveier i Texas med fire passasjerer og  bagasjen deres i høy fart, og bilen var rolig og kontrollert.

Dette skyldes delvis en nykommer i motorserien – en 2,7-liters V6-motor. Dette nye avkommet i EcoBoost-familien av turboladete motorer har noen ganske fine tall til å være en så «liten» sak, med hele 330 hester og 508 Nm.

Luksuriøst utstyr

I tillegg til de store mekaniske og strukturelle endringene, har F-150 hauger med praktisk og luksuriøst utstyr. Den har et 360-graders kamera, løfting av tilhengerfeste, LED-lys overalt, nøkkelløs inngang og massasje-seter. Budskapet er klart: Uansett hva du vil ha, får du det i vår nye F-150.

Det inkluderer også høy ytelse. Verstingen kommer ett år etter hovedserien, men den neste Raptoren er nå i ferd med å testes. De første tallene antyder at den allerede yter et godt stykke over 600 hk, og den vil ha et svært avansert understell.

LUKSUS: Ford F-150 kommer med masse luksusutstyr som 360-graders kamera og seter med massasje. © FOTO: Ford

DOMMEN:

Bruk av aluminium holder nye F-150 i teten av lastebilgjengen. Nå venter vi på en ny Raptor.

Tekniske data: Ford F-150

Motor: 2,7-liters Ecoboost

HK: 330

Dreiemoment:508 Nm

0–100 km/t: 6,5 sek

Toppfart: 160 km/t

Forbruk: 1,35 l/mil

Utslipp: Ikke tilgj.

Vekt: 2238 kg

Pris: En F-150 XL koster rundt 26 000 dollar i USA (cirka 218 000 kroner). Ved å bruke Tolldirektoratets importkalkulator (varebil klasse 2, grønne skilter) ender vi på rundt 400 000 kroner. Men her må du regne med langt flere utgifter. Bruker du importør, kommer fortjeneste i tillegg. Dessuten må bilen typegodkjennes, noe som kan være en møysommelig og kostbar prosess.

RIVALEN:

Dodge Ram 1500 har litt tøffere utseende, men er fremdeles av stål.

RIVALEN: Dodge Ram 1500. FOTO: Dodge © FOTO: Dodge

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!