Ford Focus RS

Kommer med egen "slædde"-modus

Du kan velge om bilen skal være tam eller vill.

Sist oppdatert

Ford Focus RS er Fords nye toppmodell i kompaktklassen og setter selv Focus ST ettertrykkelig i skyggen når det kommer til ytelser. RS-modellen kommer med en 2,3-liters EcoBoost-motor som utvikler over 320 hk. Denne motoren benyttes også i den nye Mustangen, men turboladeren og kompressoren i RS-en er større, noe som gir bedre luftstrøm inn til motoren.

"Slædde"-modus

Focus RS kommer for første gang med firehjulsdrift. Dette systemet er basert på to elektronisk kontrollerte clutchpakker på hver side av den bakre driftsenheten. Denne kontrollenheten varierer kontinuerlig dreiemomentfordelingen forover og bakover 100 ganger per sekund, ifølge Ford.

70 prosent av dreiemomentet kan overføres til bakakselen, og opp til 100 prosent av det tilgjengelige dreiemomentet på bakakselen kan overføres til hvert av de bakre hjulene. Føreren kan velge mellom fire forskjellige kjøreinnstillinger - Normal, Sport eller Bane. I tillegg har den et "slædde"-modus - eller "drift" som er den mer profesjonelle benevnelsen.

Drift-moduset har en spesialutviklet kalibrering for firehjulstrekksystemet som endrer momentfordelingen for å hjelpe føreren til å oppnå kontrollert drifting på bane.

De forskjellige kjøreinnstillingene skal alle ha spesifikk karakter, gitt ved justering av 4x4-systemet, demperkontrollen, den elektroniske stabilitetskontrollen, styringen, samt motorresponsen og eksoslyden.

Kommer neste år

For optimal akselerasjon kan Launch Control konfigureres, dette justerer bilens chassis og drivsystemer for å levere raskest mulig akselerasjon.

Produksjon av Ford Focus RS starter på tampen av 2015. Bilen kommer til Norge, men antakelig ikke før tidlig neste år. Prisen på bilen er ikke klar.

Konkurrenter: Honda Civic Type R, Mercedes A45 AMG, VW Golf R, Subaru WRX STI, Audi RS3 og BMW M135i.

Denne saken ble første gang publisert 13/03 2015, og sist oppdatert 01/05 2017.

Les også