Den måtte jo bare komme, Alltrack-versjonen av nye Passat.

En mer robust firehjulstrekker, med høyere bakkeklaring og eget terrengkjøreprogram.

Nå i ukene før den store bilmessen i Genève, regelrett spyr bilprodusentene ut pressemeldinger om nyheter som skal vises på messen. Siste ut er Volkswagen og deres nye Passat Alltrack.

Og det var vel kun et spørsmål om tid. Både Audi, Skoda og ikke minst Volkswagen har hatt stor suksess med deres mer robuste såkalte Allroad, Scout og Alltrack-modeller, og surfer nå videre på bølgen med en helt ny Alltrack-versjon av Passat.

Visuelt skiller den seg ut fra vanlige Passat med den sedvanlige svarte plastbeskyttelsen langs kanaler og rundt hjulbuene. Den har også annen støtfangerdesign (tillater høyere bakkehelling i terrenget) foran og bak og beskyttelsesplater i stål på undersiden.

Bedre framkommelighet

Bakkeklaringen er nesten tre centimeter høyere enn vanlige Passat. Den har også 4Motion firehjulstrekk (Haldex) som standard og et eget terrengkjøringsprogram for å hjelpe deg fram i terrenget.

Den norske importøren holder foreløpig kortene tett til brystet, men vi er ganske sikre på at motorene i Alltrack er de samme som i vanlige Passat med firehjulstrekk.

Vi snakker da enten om en 150 hestekrefter sterk 1,4-liters bensinturbo eller den velkjente tolitersdieselen med 150 eller 190 hestekrefter. Sistnevnte finnes i kombinasjon med automatgir, dobbelklutsjkassa DSG.

Les hele saken

Se flere saker fra: Ser du din neste bil her?

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!