Som med mye annet nytt fra Apple-gjengen er det minimalt med offisiell informasjon å få, før bedriften selv trykker på play-knappen.

Men her kan vi bare ikke dy oss: Hør bare her: Apple har, ifølge velrenommerte Reuters - hvis kilder like vel forblir anonyme, startet opp en stor enhet som skal lage elektriske biler, av det selvkjørende slaget.

Talentene strømmer til

Første fase ble, ifølge theverge.com - som igjen siterer Wall Street Journal, å rappe en av topputviklerne til Mercedes, som et slags lite høydepunkt. I forkant har flere andre biltalent også funnet veien til Apple-hovedkvartertet i Cupertino.

Men Apple nøyer seg ikke med å rappe toppsjefer fra eksisterende bilgiganter og å gå Tesla etter i næringen ved å nærmest rappe ansatte. Googles selvkjørende bil skal også stå på menyen – igjen ifølge anonyme kilder nær prosjektet.

Kodenavnet på prosjektet ser ut til å være Titan. Og prosjektet skal være godkjent av Apple-sjefen Tim Cook for over et år siden, staben i prosjektet teller allerede flere hundre personer.

Om du for eksempel allerede har hørt om CarPlay, så er for eksempel det et viktig innslag i nettopp Titan.

Steg for steg

Apple har fra før tatt kontrollen over dashbordet med nettopp CarPlay, sammen med navigasjonen. Apple henter videre inn folk som kan lage elektriske biler, og konklusjonen er derfor ifølge flere at Apple skal lage en el-drevet bil.

Men selve bilen er det altså svært lite konkret å finne. Den første modellen, om det i det hele tatt skal komme noen bil fra Apple, skal ha fått formene til en mini-van.

Videre er det flere ting som øker sannsynligheten for en Apple-bil. Det er ikke er mer enn 10 år siden Tesla kom med sine planer, som vi ser resultatet av nå.

Og grunnleggeren mr. Musk hadde ikke 180 milliarder dollar på bok, som Apple har per dags dato (det er ellers markedsverdien på GM, Ford og VW tilsammen).

MO-BIL: Apple bruker sine økonomiske muskler til å utvikle en el-drevet bil. © FOTO: Apple

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!