Det har lenge vært spekulert i at Audi ville komme med en ny luksusbil med modellnavn A9.

På bilutstillingen i Los Angeles viser Audi nå frem et konsept som etter alt å dømme er en forsmak på A9.

"Prologue" er navnet på studiet som avslører Audis fremtidsplaner når det gjelder design, samt en ny modell.

- Den gir uttrykk for hvordan en stor, todørs coupé fra Audi kan designes, men bak den ligger også tanker og ideer på utseendet til neste generasjon Audi A6, Audi A7 og Audi A8, sier Audis nye designsjef, March Lichte.

Tydeligere egenart

- "Prologue" er hans første egenhendige design for Audi og markerer starten på det som blir vår nye designretning, sier Audis utviklingssjef, Ulrich Hackenberg.

I nær fremtid vil både A- og Q-modellene, samt R/TT-modellene, skille seg mer fra hverandre. Deretter vil de ulike modellene i produktfamiliene få tydeligere særpreg, ifølge Lichte.

A9: "Prologue"-konseptet på bilutstillingen i Los Angeles. FOTO: Audi

Laserteknologi

"Prologue" er noe kortere og lavere enn dagens utgave av Audi A8. Konseptbilen måler 5,10 meter i lengden, 1,95 meter i bredden og 1,39 meter i høyden. Akselavstanden er 2,94 meter.

Singelframe-grillen er bredere og skarpere enn hva den er på dagens produksjonsmodeller. Frontlyktene er kileformede og fungerer som et utstillingsvindu for den nye laserlysteknologien.

Massivt dreiemoment

Under panseret sitter en 4,0-liters TFSI bensinmotor på 605 hk. Når V8-motoren kobles sammen med Audis nylig utviklede 48 volt batteriteknologi, skal motoren levere et maksimalt dreiemoment på massive 750 Nm.  0-100 km/t skal gå unna på 3,7 sekunder.

I tillegg har den quattro (firehjulsdrift) og bakhjulene svinger inntil fem grader for å bedre veigrepet i svingene ytterligere.

 

NY RETNING: "Prologue" markerer starten på Audis nye designretning. FOTO: Audi

Tar i bruk OLED-teknologi

Også på innsiden skjer det ting. Infotainment-skjermene i "Prologue" er i større grad integrert i dashbordet. Infotainment-systemet har nye "touch & swipe"-funksjoner som blant annet gjør at passasjeren foran kan sende navigasjonsdata og lignende fra sitt store panel til sjåførens panel.

Bilprodusentene henger gjerne litt etter hjemmemarkedet når det gjelder forbrukerteknologi, men i "Prologue" er panelene basert på OLED-teknologi (organic light emitting diode), som bruker mindre strøm enn for eksempel LCD, og gir gjerne en kraftigere fargegjengivelse og dermed et skarpere bilde. OLED-skjermene er dessuten lettere å bøye.

 

OLED: Panelene basert på OLED-teknologi. FOTO: Audi

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!