#sjekkdeg

Stine utsatte celleprøven i to år

Det skulle vise seg å få alvorlige konsekvenser. I år fronter hun årets #sjekkdeg-kampanje.

Sist oppdatert

DETTE ER #SJEKKDEG

Da statistikken viste at færre unge kvinner tok celleprøven, og Det Nyes frilansjournalist Thea Steen ble diagnostisert med livmorhalskreft, bestemte redaksjonen seg for å skape en større kampanje i 2015.

Det Nye slo seg sammen med Kreftforeningen og Thea Steen om kampanjen #sjekkdeg, med mål om å få flere jenter til å ringe fastlegen sin og sjekke seg.

Kampanjen fikk enorm spredning – hashtagen #sjekkdeg har 5,5 millioner sidevisninger, 1,2 millioner har sett kampanjefilmene og 36 prosent av befolkningen fikk kjennskap til kampanjen.

Og kampanjen ga effekt: Antall unge kvinner som tok celleprøven økte med 20 prosent. Dette resultatet er historisk.

Som 25-åring mottok Stine Hagen (31) brevet fra Kreftregisteret med oppfordring til å sjekke seg. Hun ignorerte brevet fordi hun, som mange andre jenter, gruet seg veldig for å gjøre det.

- Jeg hadde blitt oppfordret mange ganger til å sjekke meg for celleforandringer, men jeg turte rett og slett ikke. Jeg synes det var skummelt, kanskje til og med litt ekkelt. I stedet valgte jeg å overse det og bare glemme det, forteller hun.

Det var ikke før to år etter at hun endelig gjorde det, overtalt av en venninne som selv hadde sjekket seg og som fikk påvist celleforandringer.

18. februar 2013 kommer Stine aldri til å glemme. Den dagen fikk hun påvist grove celleforandringer stadium 3, forstadier til kreft. Hadde hun ventet lenger, kunne det blitt kreft.

- Jeg trodde først det ikke var så alvorlig før legen fortalte at jeg hadde forstadiet til livmorhalskreft og måtte opereres. Jeg ble engstelig for hvordan dette kom til å gå og om jeg kom til å bli frisk. Jeg ble operert etter noen uker, og operasjonen var vellykket. Siden har jeg gått til jevnlig kontroll, og har ikke opplevd celleforandringer siden.

Hvert år unngår 70.000 jenter å sjekke seg. Stine tror grunnen kan være at man vegrer seg, synes det er litt skummelt og tror at alt er bra.

- Det er fort gjort at man utsetter ting man gruer seg til. Mange tenker nok at de er så unge og derfor ikke blir rammet av livmorhalskreft, sier hun.

Fronter årets kampanje

Siden #sjekkdeg-kampanjen startet i fjor, har Stine vært en aktiv pådriver av å få jenter til å sjekke seg, skrevet om kampanjen på bloggen sin og delt den i sosiale medier.

Hvorfor er det viktig for deg å spre budskapet?

- Det er et veldig viktig tema som burde få enda mer fokus. Det er skremmende at så mange jenter velger og ikke sjekke seg. Derfor håper jeg at historien min kan motivere til at flere gjør det slik at man kan forhindre at flere jenter får livmorhalskreft, sier hun.

Artikkelen fortsetter under bildet.

#SJEKKDEG: Utfallet ved å ikke sjekke seg kan bli svært alvorlig. Derfor oppfordrer Stine Hagen Tonje Banggren, som selv opplevde grove celleforandringer stadium 3, alle til å sjekke seg.
#SJEKKDEG: Utfallet ved å ikke sjekke seg kan bli svært alvorlig. Derfor oppfordrer Stine Hagen Tonje Banggren, som selv opplevde grove celleforandringer stadium 3, alle til å sjekke seg. Foto: FOTO: Kreftforeningen

I år fronter Stine kampanjen med sin egen historie, som har blitt portrettert i filmen over. Hun ble kontaktet av Kreftforeningen etter hun delte historien sin på bloggen, og forteller det aldri var noe spørsmål om å ikke være med.

- Jeg er takknemlig for at jeg har fått muligheten, og synes det er kjempeflott at jeg kan bidra med min historie.

- Opplevelsen med å lage filmen var gøy! Jeg har aldri vært med på slikt før, så det var en ny og spennende opplevelse. Filmen ble veldig bra, og jeg synes temaet kommer godt frem, sier hun.

Med i filmen er også Stine sin bestevenninne Tonje Banggren (30). De møttes for åtte år siden da de begynte i jobben som miljøterapeuter, og har vært bestevenninner fra dag én.

Da Stine fikk påvist alvorlige celleforandringer, stilte Tonje mye opp for bestevenninnen sin. Nå ønsker hun å være med på å oppfordre jenter til å sjekke seg.

- Det er nok svært mange jenter som tenker som Stine, og jeg har nå erfart hvor viktig det er å sjekke seg. Derfor oppfordrer jeg alle jenter til å gjøre det slik at de kan minske risikoen for å få livmorhalskreft.

Hvordan var opplevelsen med å lage kampanjefilmen?

- Jeg synes det var svært interessant, og jeg føler meg heldig som fikk ta del i denne kampanjen og spre et så viktig budskapet, sier Tonje.

Og til alle dere jenter der ute som gruer dere for å sjekke dere, har Stine og Tonje følgende beskjed:

- Utfallet ved å ikke sjekke seg kan bli svært alvorlig. Livmorhalskreft kan ramme unge som eldre, så man har aldri noen garanti. Vi råder alle jenter til å sjekke seg uansett hvor mye man gruer seg og helst ikke vil. Det er så viktig å ta den testen og utelukke at man har celleforandringer og livmorhalskreft.

Denne saken ble første gang publisert 09/09 2016, og sist oppdatert 03/05 2017.

Les også