bøtte og svamp, vaske huset, støvsuge

© iStockphoto

Det er mye man kan gjøre i hverdagen for å få aktivitetsnivået opp.

Vær huslig

Et lite tips er å ta oppvasken på et bein. Det å stå på et bein øker balansen, og styrker musklene.

Hvis du har en stor oppvask, eller veldig dårlig balanse kan du så klart skifte bein underveis.

I samme huslige ånd, gjør husvasken til en treningsøkt. Ved å sette på musikk, sette opp tempoet på støvtørkingen litt og være bevisst på at du skal bruke kroppen kan du svette skikkelig, gulvvask brenner vekk nesten 300 kalorier i timen.

Og tenk så utrolig fornøyd du kan være etterpå, når huset er skinnende rent og du er på vei mot toppformen.

Hjelp naboene

Har du en eldre slektning eller nabo du besøker innimellom som trenger hjelp til snømåking eller gressklipping, tilby deg å gjøre jobben.

Eller er det naboer som trenger hjelp med handling eller lignende? Tilby deg å gå ned på butikken for dem.

Godt for kroppen, og godt for karmaen.

Vær tante for en dag

Hvis du har en unge i vennekretsen eller i familien, er dette en aktiv og morsom ting å gjøre. Lån ungen og kom dere ut!

Ta den med på lekeplassen og bli med på leken. Ikke sett deg på foreldrebordet med en dobbelt latte, men bli med å skli på sklien, dumpe på dumpen, hoppe på balansestokker, spille fotball uten regler og alt det andre morsomme barn får lov til å gjøre.

Du kommer til å bli så sliten at du sovner foran barne-TV.

Kom deg ut!

Gå ut og dans. I stedet for å sitte i en dunkel krok og drikke drinker hele lørdagskvelden få med deg venninnegjengen på dansegulvet.

Her brenner du 250 til 350 kalorier i timen, litt avhengig av intensitet.

En ting du gjerne kan gjøre er å gå baklengs. Kriteriet er at du må tåle stirrende blikk.

Går du baklengs forbrenner du dobbelt så mange kalorier som ved å gå sånn vanlig og kjedelig og rett fram. Dessuten får du et nytt perspektiv på livet, og det kan jo være moro.

Tv-titting med trening

Tøy mens du ser på tv. Det er faktisk mulig å tøye uten å ha trent først, så lenge man begynner veldig forsiktig og lytter til kroppen.

Tøying er bra for leddene og blodgjennomstrømningen, og gir deg lange slanke muskler.

I tillegg til dette kan du ta knipeøvelser. Knip bekkenbunnen sammen, hold noen sekunder og slipp. Gjenta ti til tretti ganger.

Dette kan gjøres overalt, på bussen, i kjedelige møter, i køen på Rimi, foran tv-en. Styrker bekkenmuskulaturen, som er viktig før, under og etter svangerskap og kan forhindre inkontinens på eldre dager. Skal også gi deg bedre sexliv og sterkere orgasmer. Det må vel kalles motiverende?

Langt å gå?

Gå av bussen et stopp for tidlig. Ok, vi innrømmer at dette ikke er det beste tipset dersom du alltid er sent ute eller bor et sted der det er snakk om mil til neste stoppested.

Men for alle oss andre er det et supert tips for å få lurt inn litt aktivitet i hverdagen.

Hvis du er på ferie, gå! Du har ikke dårlig tid, og det å vandre gatelangs i en fremmed by er en utrolig mye hyggeligere måte å oppleve den på enn å sitte på utstilling i en turistbuss.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!