Sover du nok?

Søvnhormonet styrer sultfølelsen din

Er du glemsk, ufokusert og alltid sulten? Kanskje er søvn medisinen.

UTSLITT: Er du trøtt hele tiden? Sjekk hvor mye du burde sove. FOTO: Colourbox

UTSLITT: Er du trøtt hele tiden? Sjekk hvor mye du burde sove. FOTO: Colourbox

Publisert Oppdatert

15 måter å sove bedre på

1. Stå opp til samme tid hver dag

2. Legg deg til samme tid hver kveld

3. Ikke drikk kaffe eller sort te mindre enn 6 timer før du skal legge deg

4. Unngå alkohol eller tungtfordøyelig mat før leggetid

5. Tren regelmessig

6. Skap et sovemiljø med god hygiene

7. Unngå å se på TV i sengen

8. Finn en metode å koble av på slik at du kan håndtere stress

9. Ikke sov på dagtid

10. Prøv å legge deg en time tidligere enn normalt

11. Få minst 30 minutter med dagslys daglig, helst tidlig om morgenen

12. Unngå å være sulten når du legger deg

13. Bruk soverommet til å sove i, ikke til arbeid

14. Ikke se på klokka hvis du våkner om natten

15. Unngå å ta med deg bekymringer og problemer til sengs

(Kilde: Bjørn Bjorvatn, professor)

Enten det nå er stresset på jobben som holder deg våken, lillemann i rommet ved siden av som mener det er helt greit å begynne dagen før klokken 05.00 eller det at du ikke klarer å legge vekk Facebook og Pinterest på sengekanten, søvntyver kommer i mange varianter.

En sen eller søvnløs natt i ny og ne kan de aller fleste klare, men hva skjer når du natt etter natt ikke sover nok?

Jo, du blir trøttere, det sier seg nesten selv. Men visste du at kroppen også har andre måter å vise deg at du ikke sover nok på?

Ulike behov for søvn

Det kan være fort gjort å la seg stresse om man innser at man ikke engang er i nærheten av de anbefalte åtte timer natten når det kommer til søvn og hvile.

Men ikke stress, mener ekspertene.

- Det er klart det er viktig med søvn og å få sove så mye man har behov for, forklarer professor og direktør Bjørn Bjorvatn ved Nasjonalt Kompetansesenter for Søvnsykdommer i Bergen.

- Men søvnbehov er veldig forskjellig fra person til person, og hvor mange timer man trenger å sove hver natt er nokså individuelt.

Søvneksperten forklarer at regelen er slik, at våkner man uthvilt og opplagt neste dag, ja så har man aller mest sannsynlig fått nok søvn.

- Kort søvnlengde og behov for mindre søvn går ofte i familier, forklarer Bjorvatn.

- Så søvnbehovet er nok mest genetisk bestemt.

Våkner du av vekkerklokka hver morgen, føler deg alt annet enn uthvilt, og knapt kommer deg opp av sengen, da kan det imidlertid lønne seg å ta noen grep.

Her er noen av tegnene på at du burde tilbringe noen flere timer i senga om natten:

Du griner av småting

Ustabilt humør kan skyldes søvnmangel.

EKSPERT: Bjørn Bjorvatn, professor og direktør ved Nasjonalt Kompetansesenter for Søvnsykdommer ved Haukeland Sykehus. FOTO: Privat

EKSPERT: Bjørn Bjorvatn, professor og direktør ved Nasjonalt Kompetansesenter for Søvnsykdommer ved Haukeland Sykehus. FOTO: Privat

Jo da, vi vet at mangel på søvn kan gjøre selv de mest positive av oss surkete og tverre, men visste du at man faktisk gråter langt lettere om man er trøtt også?

Noen av oss er fra naturens side mer følsomme og lettrørte enn andre, men om du merker at du ikke klarer å la være å grine over søte reklamefilmer eller når småen har smurt syltetøy på gulvet igjen, ja da kan det hende du burde unne deg en liten power-nap.

- Mange blir absolutt mer grinete og irritable av å være trøtte, bekrefter professor og direktør ved Nasjonal Kompetansetjeneste for Søvnsykdommer, Bjørn Bjorvatn, til Kvinneguiden.

Nettavisen Huffington Post forklarer også fenomenet, og skriver om at mangel på søvn gjør at man blir mer nærtakende og har vanskelig for å takle følelsesmessige påkjenninger.

- Ifølge en amerikansk studie fra 2007 viste det seg at hjernen ved søvnmangel hadde 60 prosent større sjanse for å reagere på negative og opprørende bilder, forklarer nettavisen.

Du er glemsk og ufokusert

Går du stadig glipp av ting?

TÅREPERSE: For lite søvn gir et ustabilt humør. FOTO: Thinkstockphoto.com

TÅREPERSE: For lite søvn gir et ustabilt humør. FOTO: Thinkstockphoto.com

Alle har hatt en trøtt dagen-derpå, enten mangelen på søvn kom av vin og sang i sene nattetimer eller runder på stuegulvet med babyen, mens man synger So Ro Lillemann av full hals. Uansett årsak, man kjenner seg ikke ved sine fulle fem når man ikke har sovet nok.

- Det stemmer at mangel på søvn vil virke negativt på både konsentrasjon og evne til å utføre arbeidsoppgaver, forklarer rådgiver Jelena Mrdalj hos Nasjonal kompetansetjeneste for søvnsykdommer (SOVno) til Kvinneguiden.

- Søvnmangel virker også slik at reaksjonstiden vår øker, noe som kan forklare at bilulykker for eksempel skjer oftere når man er trøtte eller har sovet for lite.

Du er sulten hele tiden

Småfysen her dag?

Dersom du oppdager at du går og småspiser hele tiden, og fortsatt kjenner deg sulten, burde du ikke bare fortvile over mangel på selvkontroll, men også ta opp til vurdering hvordan du sover om natten.

SOV NOK: Visste du at å sove for mye faktisk kan gjøre deg enda trettere? FOTO: Colourbox

SOV NOK: Visste du at å sove for mye faktisk kan gjøre deg enda trettere? FOTO: Colourbox

SLITEN: For lite søvn gjør oss ufokuserte og glemske. Foto: Thinkstockphoto.com.

SLITEN: For lite søvn gjør oss ufokuserte og glemske. Foto: Thinkstockphoto.com.

- En studie fra 2010 uført av Society for the Study of Ingestive Behavior lenket mangel på søvn med høyere nivåer av hormonet ghrelin, forklarer Huffington Post.

- Dette er det samme hormonet som trigger sultfølelse.

Og det er heller ikke tilfeldig hva slags mat du er sugen på når du ikke sover nok.

- Den økte mengden av dette sult-hormonet gjør ikke bare at vi kjenner oss mer sultne, men også at vi får lyst på mat som har et høyt kaloriinnhold og er rik på raske karbohydrater.

- Søvnmangel trigger en respons i hjernen som gjør at vi craver "søppel-mat", forklarer lege og søvnprofessor ved Berkley, University of California, Dr. Med. Shelby Freedman Harris, til skjønnhetsnettstedet Youbeauty.com.

- MRI-røntgen av hjernen viste at frontallappen, som er kontrollsenter for komplekse avgjørelser vi tar - blant annet når det gjelder mat - fungerer langt dårligere etter lite søvn.

Du ser eldre ut

Skjønnhetssøvn er faktisk reellt.

Dagen derpå en natt med lite søvn merkes godt på både humøret og konsentrasjonen har mange erfart. Men det stopper ikke der. Å ikke få nok timer på øyet kan faktisk også - kanskje enda mer skremmende for mange - ha negative konsekvenser for utseendet ditt.

- Man skal ikke kimse av skjønnhetssøvn, advarer hudpleier og fagsjef hos Scintific AS, Ann-Kristin Stokke, til Kvinneguiden.

RYNKER: Det er nok ingen vei utenom at vi ser eldre ut, men mer søvn kan forsinke utviklingen. FOTO: Thinkstockphoto

RYNKER: Det er nok ingen vei utenom at vi ser eldre ut, men mer søvn kan forsinke utviklingen. FOTO: Thinkstockphoto

- Søvn er uten tvil naturens mest effektive skjønnhetsserum.

Faktisk har kliniske studier ved det Karolinska Instituttet i Stockholm vist at trøtte mennesker til og med oppfattes som mindre attraktive enn sine friske og opplagte medborgere.

- Studien viser tydelig at mennesker som lider av for lite søvn nesten konsekvent oppfattes som mindre attraktive, mer usunne og - ikke overraskende - mer trøtte sammenlignet med perioder hvor de har fått tilstrekkelig med søvn, forklarer universitetet i en pressemelding om studien.

Stokke forklarer at det er om natten huden jobber intenst med å reparere skadene som har oppstått på dagtid, så å kutte ned på timer man er i senga, er å gjøre seg selv en bjørnetjeneste.

- Huden er vårt største organ og lever og har en egen døgnrytme. Om natten har den fri fra all ytre påvirkning den er utsatt for om dagen, og kan bruke tiden på å reparere skadet ved og effekten av sol, forurensning, produkter, stråling og så videre.

Du blir ofte forkjølet og småsyk

Joda, for lite søvn kan være årsaken.

Å være forkjølet på høst- og vinterstid er noe mange enten bare tar for gitt at kommer, eller fortvilet prøver å bekjempe med kosttilskudd og brusetabletter fulle av c-vitamin og echinea.

Men hva om den rennende nesen og såre hosten din ikke bare skyldes våte sko på vei til jobben og unger som drar alskens sykdommer hjem fra barnehagen?

For lite søvn kan gjøre deg syk

SØVNHYGIENE: Det finnes mange grep å ta for å sørge for en bedre natts søvn. FOTO: Colourbox

SØVNHYGIENE: Det finnes mange grep å ta for å sørge for en bedre natts søvn. FOTO: Colourbox

Ifølge LA Times viste en studie faktisk at mennesker som sover mindre enn 7 timer per natt har tre ganger større sjanse for å bli forkjølet enn de av oss som passer på å sove mer.

- Så om du konstant er halvsyk og tett i nese og hals, burde du kanskje begynne å vurdere hvor mye du sover.

Søvn er faktisk ikke bare nødvendig for at vi skal føle oss våkne og opplagte når dagen begynner, men er også et helt vitalt for både immunsystem, utseendet og de fleste av kroppens funksjoner.

- Det er ikke ett eneste organ i kroppen eller prosess i hjernen som ikke fungerer bedre med god og nok søvn, forklarer professor ved Sleep and Neuroimaging Laboratory på det kjente Berkley universitetet i California, Dr. Matthew Walker, til skjønnhet- og helsenettstedet Byrdie.

- De samme organene og prosessene påvirkes også i negativt når man ikke får nok søvn.

Ifølge Walker og dokumentarfilmen Sleepless in America har søvn også stor betydning for immunsystem, energinivå, insulinopptak, appetittregulering, hjerte- og blodkar, humør og hormonbalanse.

Bjørn Bjorvatn, professor og direktør ved Nasjonalt Kompetansesenter for Søvnsykdommer ved Haukeland Sykehus, er helt enig i at søvn kan ha stor betydning for velvære og opplagthet, men er samtidig litt mer skeptisk til direkte relasjon mangel på søvn har til sykdomstilfeller.

- Når det gjelder hvordan søvn påvirker immunforsvaret, er det uklare data, forklarer søvneksperten.

- Det vil si, det finnes ingen klar sammenheng mellom tretthet og sykdom, selv om nok mange føler at de blir lettere syke etter lite søvn. Men da er man ofte også stresset, noe som kan forklare sykdomstilfellene.

Du grøsser ved tanken på sex

For lite søvn kan gi lav sexlyst.

Sexlivet går i perioder for de fleste par, men om du merker at libidoen virkelig lar vente på seg, og du nærmest grøsser ved tanken på å gå til sengs for å ha sex, er det fortvilende, både for den ene og andre parten i forholdet.

Men før dere konkluderer med at følelsene ikke er som de skal eller at noe skurrer med forholdet, prøv å tenke etter hvordan dere sover om natten først.

Faktisk viste studier ved University of Chicago Medical Center i USA nylig at unge friske menn som ikke sover nok har en drastisk reduksjon i testosteron-nivåer i forhold til menn som får minst 7 timer søvn hver natt.

- Selv etter en uke med mindre enn 5 timers søvn hver natt reduseres testosteronnivåene betydelig, forklarer lege og professor i medisin ved universitetet, Eve Van Cauter, til Journal of the American Medical Association (JAMA).

SYK: Blir du stadig syk kan det hende immunforsvaret ditt rett og slett trenger en restart - og å sove er noe av det viktigste du gjør. FOTO: Thinkstockphoto.com

SYK: Blir du stadig syk kan det hende immunforsvaret ditt rett og slett trenger en restart - og å sove er noe av det viktigste du gjør. FOTO: Thinkstockphoto.com

- Lave testosteronnivåer har en hel haug med negative konsekvenser for unge menn. For hormonet har ikke bare betydning for seksuell adferd og reproduksjon, men også for fysisk styrke og muskel- og beinmasse.

Gjelder begge kjønn

Kvinner blir selvsagt også påvirket av for få timer på øyet når det gjelder overskudd og lyst på sex.

- Mangel på søvn gjør det vanskelig for begge kjønn å finne tid og ork til å ha sex, forklarer redaktør for sex- og samlivsmagasinet Cpunktet.no, og innehaver av den erotiske nettbutikken med samme navn, Cecilie Kjensli, til Kvinneguiden.

- Prøv å tilbringe flere timer i sengen med å slappe av og sove. Ta dere tid til kos og kjærtegn, og sett av tid hvor dere planlegger å ha sex. Kanskje ikke så romantisk mener mange, men i en travel hverdag kan det være det som gjør at man faktisk finner tid til hverandre og tilbake til slik man en gang hadde det med sexlivet.

MANGLENDE LYST: For lite søvn kan føre til et lavere testosteronnivå, noe som kan påvirke sexlysten. Foto: Thinkstockphoto

MANGLENDE LYST: For lite søvn kan føre til et lavere testosteronnivå, noe som kan påvirke sexlysten. Foto: Thinkstockphoto

Nyttige tjenester

Regn ut

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen

Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag