Bruk av bærbare elektroniske enheter

  • EUs Flysikkerhetsbyrå EASA oppdaterte sin veiledning om bruk av bærbare elektroniske enheter om bord i flyet desember 2013.
  • Dette inkluderer smarttelefoner, nettbrett og e-lesere.
  • Det betyr at du slipper å skru det elektroniske utstyret ditt helt av, og at flymodus er godtatt under hele flyreisen inkludert taksing, avgang og landing, uten sikkerhetsrisiko.

Kilde: europa.eu

Vet du egentlig hvorfor du må sette mobilen i flymodus?

Ifølge USA Today har flyingeniør Dave Carson hos Boeing bekreftet at alle enheter med batterier, som mobil, lesebrett, bærbare PC-er og spillkonsoller i teorien kan påvirke instrumentene i cockpit.

- Poenget med å sette elektroniske utstyr i flymodus er å forhindre at stråling fra utstyr som ikke tilhører flyets egne systemer, påvirker flyets instrumenter og systemer på en slik måte at flysikkerheten blir satt i fare.

Det forteller Marit Kvarum, senior kommunikasjonsrådgiver i Luftfartstilsynet til Kvinneguiden.

Nye regler om flymodus

I desember 2013 la det Europeiske flysikkerhetsbyrået EASA fram anbefalinger som åpner for bruk av personlig elektronisk utstyr som nettbrett, smarttelefon, e-bok leser og mp3-spiller under alle deler av en flyvning.

- Forutsetningen er fortsatt at apparatene benyttes i flymodus, sier Kvarum.

Det er opp til hvert enkelt flyselskap her til lands og i resten av Europa om de vil åpne opp for at passasjerene slipper å slå av enheten under flyvningen.

Siden dette er et område som er regulert av et felleseuropeisk regelverk, så avventer Luftfartstilsynet eventuelle utspill fra EUs flysikkerhetsbyrå EASA.

- Ettersom vi er medlem av EASA og EØS-medlemsstat er Norge forpliktet til å følge dette regelverket, sier Kvarum.

- Kan ikke ta noen risiko

- Vi vet vi ikke hva som kan skje dersom halvparten eller flere av passasjerene om bord i flyet dropper flymodus under flyvning, sier hun.

- Men ettersom vi vet at elektronisk utstyr kan påvirke flyets instrumenter vil vi ikke ta noen risiko.

Derfor er det satt krav om å ha alt elektronisk utstyr skal være i flymodus.

KILDE: Marit Kvarum, senior kommunikasjonsrådgiver i Luftfartstilsynet. FOTO: Privat

Uhensiktsmessig med påslått telefon

- Hensikten med å sette telefonen på flymodus er å hindre at den ikke gir fra seg noen form for stråling. Dette omfatter stråling fra WIFI, 3- eller 4G, i tillegg til Bluetooth-sendere i telefonen, forklarer fungerende flygesjef Per Gunnar Lyckander i Norwegian.

- Å ha på telefonen hele tiden har sjelden en nytte da det ikke er telefonsignaler når man kommer opp i luften, og jeg ser nok ingen dato for når dette kan kunne skje.

Kan påvirke flyets avionikk

Lyckander opplyser at det er gjort forskjellige undersøkelser på hvor sensitive fly er for elektromagnetisk stråling, fra for eksempel telefoner som ikke er skrudd av.

- Jeg har ikke noen av disse testene, men jeg vil ikke tro at et lite antall telefoner som er på skal kunne påvirke flyets avionikk.

- I Norwegian har vi per dags dato krav om at telefoner skal settes i flymodus og så skrus av før avgang. Når du har kommet over 10.000', kan du skru på telefonen og benytte WIFI. Før landing må telefonen skrus av igjen. Vi arbeider med å endre denne regelen i disse dager for å harmonisere med de nye reglene fra EASA.

Dette vil ifølge flygesjefen åpne for at du ikke behøver å skru av telefonen (eller annet utstyr som har sendere), men ha den i flymodus under hele flygningen.

Kan bli lovlig å ringe om bord

Siim Kallas, EUs transportkommissær og nestformann, har oppfordret EASA om å fremskynde sin gjennomgang av sikkerheten ved bruk av elektronikk om bord med sendefunksjonen på, ifølge en pressemelding fra 9. desember 2013.

Kallas forventer nye retningslinjer offentliggjort i løpet av 2014.

I pressemeldingen uttaler Kallas følgende:

- Vi vil gjerne tillate dette, men sikkerhet kommer alltid først. Hvis det ikke er trygt, skal det ikke være tillatt. Er det trygt, kan det brukes innenfor reglene.

- I dag tar vi første skritt mot sikker bruk av elektronikk i fly ved at tillate bruk under taxing, start og landing. Deretter vil vi se på hvordan du kan koble deg på et nettverk mens du er om bord, fortsetter han.

Ifølge pressemeldingen vil gjennomgangen ta tid og den skal være bevisbasert.

- Vi forventer å utstede nye EU-retningslinjer for bruk av elektronikk med sendefunksjonen slått på om bord i fly fra europeiske flyselskaper i løpet av et år, sier Kallas.

MOBILSAMTALER PÅ FLY: Når det blir tillatt å snakke i mobiltelefonen på flyturen, blir støynivået naturlig nok høyere. ILLUSTRASJONSFOTO: Thinkstock © moodboard

Krever visse forutsetninger

- Det er visse krav for å kunne bruke mobiltelefoner om bord i et fly, sier Ilias Maragakis, ekstern kommunikasjonsrådgiver i EASA til Kvinneguiden.

- For eksempel trenger flyet spesielt utstyr om bord, og flyselskapet må kunne tilby dette til deres passasjerer.

Det er altså teknisk mulig, men er ennå ikke tillat av sikkerhetsmessige grunner.

Uansett så er det andre ting et flyselskap burde se på, mener Maragakis, og presiserer:

- For eksempel om alle passasjerer vil høre på mobiltelefonsamtaler i kabinen og om det å kunne lade telefonen har salgsverdi for flyselskapet.

Trådløst nettverk om bord

Noen flyselskaper tillater nå også bruk av WiFi om bord under flyvninger. Norwegian var først ute.

- Norwegian er det første selskapet i verden som tilbyr trådløst Internett om bord på europeiske ruter. Det første flyet ble satt i trafikk i begynnelsen av februar 2012. I dag har 80 prosent av flyflåten WiFi om bord og det installeres løpende på våre nye fly, skriver Norwegian på nettsiden deres.

- Flyet må ha en sertifisering fra produsenten som kan tillate at flyet utstyres med en myndighetsgodkjent WiFi-installasjon, legger Kvarum til.

Les også:

Dette har du krav på om flyet er forsinket

Se hva du får med deg i håndbagasjen

Dette hater flyvertinnen

Les hele saken
Les alt om:

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!