Er du på jakt etter en ny og trendy duft denne sesongen? Da kan det hende du bør lete ander steder enn du pleier.

Skal du henge ordentlig med på trendene er det nemlig viktig å finne en duft ingen andre har, mener duftentusiast Lill-Ann Furuknap Schjelderup, ved Gimle parfymeri i Oslo.

Personlig duft

- Vi opplever at flere og flere kunder ønsker seg noe særeget. Noe som ikke alle andre har. Taxfree-parfymene er ut, nå vil folk ha nisjeproduktene, forteller hun.

Skal vi sammenligne dufttrendene med tendensene i motebildet ellers vil vi se mange likhetstrekk. Også når det gjelder fashion, makeup og interiør er forbrukerne nå opptatt av en personlig stil, og ønsket om at uttrykket passer dem. Nå skal altså også parfymen gjenspeile personligheten.

- Kundene er opptatt av å finne en duft som passer til deres personlighet. Duften skal være unik og den skal ha en lukt du kan identifisere deg med, og som andre også assosierer deg med. Om merket er kjent eller ikke, er folk mindre opptatte av, sier Furuknap Schjelderup.

=

EDLE DRÅPER: Nisjeparfymene blir stadig mer populære. Klassiske White Flowers fra Creed, Økologiske Peace for menn fra Amazing Space, Ekslusiv unisex Accord Oud fra Byredo, økologiske Ogranic Glam jasmine fra The Organic Pharmacy, vintageinspirerte og økolgiske Voyage a Capri fra Florascent, stilsikre Magnolia Nobile fra Acqua di Parma, økologiske Love fra Amazing Space. © Produsentene

En duft til alt

Men for de som fortsatt trives i taxfree-hyllene er det også andre trender som viser seg i duftmarkedet akkurat nå. I likhet med andre skjønnhetsprodukter har også ønsket om det naturlige og organiske inntatt parfymehyllene.

- En av de store trendene de siste årene er organiske dufter, flere av parfymørene har bedt sine råvareprodusenter om hundre prosent naturlige ingredienser for å erstatte en del syntetiske, som har vært brukt tidligere, forteller Lani Elisabeth Rom, markedskoordinator i Esthetique Norge.

En duft er nemlig ikke lenger bare en duft. Den skal gjenspeile oss som mennesker, og det skaper nye krav for forbrukerne.

- I dag fremheves roller med dufter. Tidligere hadde man gjerne en duft man var trofast til, mens nå har ofte kvinner en hel duftgarderobe, forteller Rom.

Du kjenner deg kanskje igjen? Det er jo kanskje blitt slik at vi velger en duft på jobb, og en annen til fest, og en tredje ved spesielle anledninger.

- Vi bruker dufter mer bevisst. Vi kler oss i dufter som matcher klærne og situasjoner vi er i, sier Rom.

=

VÅRNYTT: Dette er noen av nyhetene du kan velge mellom denne sesongen. Elegante Armani Code Luna fra Armani, økobevisste og delikate L.I.L.Y fra Stella McCartney, friske og fruktige L'eau de Chloe fra Chloe, feminine Sheer Beauty fra Calvin Klein, unge og friske Big Pony for women fra Ralph Lauren, florale og søte Gucci Flora Garden fra Gucci. © Produsentene

Duft som identitet

Også flere i skjønnhetsbransjen har lagt merke til en lignende tendens når det gjelder dufter. Thibault de Bodman, markedsdirektør for Skandinavia hos L'oréal Luxury Products, som jobber med store merker som Armani, Stella McCartney og Lancôme, ser også en tydelig trend i det å finne en duft som forteller noe om personen som bruker den, men også en duft som skaper tilhørighet.

- Vi ser at duftene nå henvender seg til mer enn bare den enkelte mann eller kvinne. De henvender seg til ulike sosiale grupper. Forbrukerne velger gjerne et produkt de føler passer til sin sosiale status, forteller han til Kvinneguiden.

Denne våren ser vi mange eksempler på nettopp dette. De store motehusene velger seg dufter som passer deres stil og målgruppe, og det kommer til uttrykk også i duftene. Legg merke til det barske og maskuline uttrykket hos Diesel og Viktor&Rolf, sammenlignet med det friske og sporty designet hos Lacoste og Calvin Klein. Det er kanskje ikke så vanskelig å se at disse parfymene er ment å tiltrekke seg ulike sosiale grupper?

Men uansett hvilken gruppe du skulle tilhøre, så er det mange nyheter i parfymehyllene denne sesongen. Det viktigste er å bruke god tid når man vil finne sin duft. Prøv deg fram, og husk å bruke ekspertisen i butikkene!

=

ULIKE HERRER: Produsentene snakker til ulike grupper med gjennomtenkte design. Klassiske og elegante Burberry Brit Summer, sofistikerte La Nuit de l`Homme Frozen Cologne fra YSL, sporty Red fra Lacoste, friske Eternity Summer fra Calvin Klein, barske Only the brave fra Diesel, maskuline og trendy Spicebomb fra Viktor&Rolf, fargerike Jean Paul Le Male Summer fra Jean Paul. © Produsentene

Les hele saken

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!