Har du opplevd å gå til frisøren full av forventninger for så å forlate salongen misfornøyd og skuffet? Det er lett å skylde på frisøren når man ikke er fornøyd, men ofte kan det være like mye din egen skyld! Vi har spurt Kvinneguidens hårekspert Sølvi Bjørnevoll om hva som skal til for at frisørbesøket skal bli så vellykket som mulig.

Snakk sammen

Det høres kanskje selvfølgelig ut, men å snakke med frisøren din er noe av det viktigste du gjør før klippingen begynner.

- Den vanligste årsaken til at kunden blir misfornøyd etter frisørbesøket er at forventnigene er høyere enn hva man som er realistisk. Hvis kommunikasjonen er dårlig mellom kunde og frisør er det fort gjort at misforståelser oppstår, forteller Sølvi.

Derfor er det viktig at du legger fra deg sjenansen hjemme og beskriver nøye hva du ønsker at frisøren skal gjøre. Gjør du det, vil det være mye enklere for frisøren å tilfredssstille dine behov.

Les også: Superproduktene for ditt hår

Les også: Lær deg pratyfrisyrene

Les også: Vakkert hår gir mer sex


Illusterer

Syns du det er vanskelig å forklare hvordan du ønsker frisyren? Ta med deg et bilde, da vel!

- Jeg liker at kunden har med bilde. Gjerne både bakfra og forfra hvis det er mulig. Mange syns det er pinlig å ha med bilde, men for frisøren er det faktisk en veldig god hjelp for å forstå hva kunden ønsker seg, forklarer Sølvi.

Husk allikevel at du aldri vil få et resultat som er helt likt bildet. Både ansiktsform, hårkvalitet, hårtykkelse, virvler, hårfeste og tekstur spiller inn på hvordan klippen blir.

Si fra

Du har sikkert gjort det mange ganger. Smilt og skrytt av det flotte resultatet mens du egentlig har lyst til å gråte. Er det lov å si at du er misfornøyd?

- Ja, det beste er å si fra. Frisøren vil at du skal være fornøyd. Ingenting er viktigere enn det. Men husk å si fra på en fin måte, oppforderer Sølvi.

Frisører opplever nemlig med jevne mellomrom å få tilbakemeldinger som ikke er så hyggelige. Men kanskje er det dine egne instrukser eller mangel på informasjon som har gjort at resultatet ble som det ble?

- Hva var dere enige om før dere startet? Hør på frisørens råd og still spørsmål underveis, sier Sølvi.

Bruk ekspertisen

Når du er hos frisøren har du god tid til å benytte deg av ekspertens kunnskap. Bruk tiden godt for å få mest mulig ut av besøket.

- Spør om det er noe du kan gjøre annerledes neste gang, eller om det er en annen farge du kan prøve. Spør også om sesongens trender for ny inspirasjon, anbefaler håreksperten.

Med et hav av hårprodukter er det også lurt å spørre frisøren om råd når det gjelder nye innkjøp. Da er det større sjanse for at du får med deg produkter du faktisk får bruk for hjemme.

- Spør om stylingtips og nye "must haves"-produkter! Frisøren har større oversikt og vet hva som passer ditt hår, sier Sølvi.

Les mer på Sølvis frisørblogg Salongen!









Les hele saken

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!