I starten av året er det mange som setter seg som mål å spise sunnere og mer næringsfylt i tiden fremover.

Mange lykkes, men mange mislykkes også.

Kanskje det er lettere å nå målet dersom man tilegner seg mer kunnskap om temaet kosthold og hvordan man lettere kan inkludere sunne matvarer i det daglige kostholdet.

Det som ofte er vanskeligst for de fleste, er å kutte ned på sukkerinntaket, som sies å være en av de verste fiendene for kroppen.

Visste du for eksempel at...

-Sukker kan svekke immunforsvaret

-Sukker kan forårsake hyperaktivitet, uro, sykelighet og konsentrasjonsproblemer hos barn.

-Sukker kan forårsake døsighet og nedsatt aktivitet hos barn.

-Sukker kan påvirke barns pretasjoner og læring i negativ retning.

-Sukker bidrar til dårligere motstand mot infeksjoner av bakterier.

-Sukker kan forårsake nyreskader.

-Sukker kan forårsake mangel på kobber.

-Sukker hindrer kroppen fra å ta opp kalsium og magnesium.

-Sukker kan lede til brystkreft, kreft i underlivet, prostata og i endetarmen.

-Sukker kan forårsake kreft i tykktarmen, spesielt hos kvinner.

-Sukker kan vare en riskfaktor for kreft i galleblæren.

-Sukker kan svekke synet.

-Sukker gir forhøyet serotonin-nivå, hvilket kan lede til innsnevringer i blodkar og årer.

-Sukker kan forårsake sur mage.

-Dårligere evne til å ta opp sukker er vanlig hos folk med tarmsykdommer .

-Sukker kan fremskynde aldringsprosessen og forårsake rynker og grått hår.

-Sukker gir dårligere tannhelse.

-Sukker forårsaker overvekt og fedme.

-Høyt sukkerintak øker risken for Crohn´s sykdom og sår i tarmveggen.

-Sukker kan forårsake inflammert/irritabel mage-tarmkanal .

-Sukker kan forårsake ledebesvær/problemer.

-Sukker kan forårsake astma .

(Kilder: Familieoghelse.no, helseogkost.no, aftenposten.no, iform.nu)

Les hele saken

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!