tek damer, hashtag #GirlsWithToys vitenskap

#GIRLSWITHTOYS: En av tech-damene som har postet bilde av seg selv på Twitter. © FOTO:@lisaharveysmith

#girlswithtoys, likestilling, akademia, kvinner og forskning, kvinner og realfag

NGRID GULDVIK: Medlem av Komitéen for kjønnsbalanse og mangfold i forskning (KiF). © FOTO: Privat

En mannlig professors kommentar om at forskere er "gutter med leker" skapte i fjor en massiv kvinnelig motreaksjon.

På to døgn postet tech-damer 17 000 tweets under hashtaggen #GirlsWithToys, der de viser hva slags "leketøy" dagens kvinner kan ha. Twitrerne jobber innenfor naturvitenskapelige forskningsfelt som astronomi, romfart og geofysikk.

"Mange kvinnelige astronomer elsker også lekene sine. Her er meg med mine" skriver Katey the Astronomer. På bildet står hun med solbriller og armene i kors foran en gedigen, hvit maskin.

"Jeg leker med Mars rovers , skriver Tanya Harrison der hun poserer med en fjernstyrt bil fullastet med analyseverktøy som skal brukes på planeten Mars.

- Dette er en artig hashtag-kampanje. Det er bra å sette fokus på kjønnsperspektivene innen forskning, og kjempeviktig å vise at kvinner jobber innen naturvitenskap og teknologi, sier Ingrid Guldvik i Komitéen for kjønnsbalanse og mangfold i forskning (KiF) til Kvinneguiden.

Selv har hun doktorgrad fra NTNU og underviser ved Høgskolen i Lillehammer.

- Hvis det ikke forventes at jenter er flinke i matte og fysikk, så kan det bli noe selvoppfyllende i det slik at unge kvinner velger andre karriereveier. Kvinnene i denne kampanjen er gode rollemodeller.

Gutteklubb?

Kvinnen bak kampanjen er Kate Clancy, professor i biologisk antropologi. Opprøret startet da Kate satt og hørte på radio. Astrofysiker Shrinivas Kulkarni ble intervjuet av radiokanalen NPR om hvordan ideer blir oppfinnelser, og uttalte

"Many scientists are, I think, secretly, what I call "boys with toys."

"Gutter med leker?!"

startet hashtaggen #girlswithtoys

STARTET HASHTAGGEN: Professor Kate Clancy. © FOTO: Privat

Fakta

  • I Norge er 23 prosent av ansatte i IT-bransjen kvinner, og hele 31 prosent programmerere og 26 prosent øverste leder.
  • I USA har antall kvinner i IT bransjen gått fra 35 prosent i 1990 til 26 prosent i 2013.
  • I de aller største tech-selskapene som Google, Facebook og Twitter rapporteres det om kun 18 prosent kvinner.

Kilde: Oda Nettverket

tek damer, hashtag #GirlsWithToys vitenskap

FORBILDER: Bilder som dette kan kanskje få jenter til å velge realfag.

Clancy fikk bakoversveis. Søndagen brukte professoren derfor på å lete gjennom telefonen sin på jakt etter bilder av kvinner hun kjente som drev med forskning og tech. Bildene postet hun på Twitter under hashtaggen #girlswithtoys. Raskt begynte andre tech-kvinner å gjøre det samme, og hashtaggen ble en massiv viral hit.

Gleden ved å forske

- Jeg tror kvinner og menn liker #girlswithtoys fordi den gir forskere anledning til å uttrykke hva det er som gjør dem til forskere: Gleden ved å utforske. Forskning gjør at vi kan leke oss med kule "leker" og teknologi, samt få tilfredsstillelsen ved å gjøre en forskjell, sier Clancy til Kvinneguiden.

Clancy forteller gladelig om sitt eget laboratorium. Der har hun frysere fulle av menneskeurin og - spytt, harddriven hennes er pakket med ultralydbilder, og at hun rågleder seg til å kjøpe seg en maskin som gjør at studentene hennes kan måle ulike hormoner og andre biologiske markører fra én og samme prøve.

- Jeg er definitivt en #girlswithtoys". Jeg elsker studentene mine, "lekene" mine og det å skrive. Det jeg liker best er at arbeidet mitt gjør verden til et litt bedre sted. Jeg ønsker å være en del at forandringen som driver samfunnet fremover - så datteren min får mer plass til å kjempe kampen hun selv må ta når hun blir eldre.

Få kvinner på toppen

Clancy er nemlig bekymret for at stereotypier om realfag bruker så lang tid på å dø. Den syv år gamle datteren hennes kan allerede designe sitt eget verktøy med en 3-D printer, men Clancy påpeker at uttalelser som Kulkarnis ikke bidrar til at jenter velger naturvitenskap.

Det gjelder også her hjemme. I 2010 var rundt 40 prosent av de vitenskapelig ansatte i den norske universitets- og høyskolesektoren kvinner. Damer holdt imidlertid bare 25 prosent av professorstillingene. Og i teknologifag var andelen enda lavere: Her var rundt 10 prosent av professorene kvinner. Det er den laveste kvinneandel av alle fag.

Handler om forventinger

- Jeg tror det først og fremst skyldes ubevisste valg i flere ledd i rekrutterings- og forfremmelsesprosesser. Menn blir favorisert på bekostning av kvinner - selv når kvinner rekrutterer, sier Guldvik.

Forskningsrapporten Kvinner og menns karriereløp i norsk forskning  viser at det er jenter som tar mastergrad og menn som blir professorer. Kvinner er i flertall i akademia helt frem til doktorgraden. Deretter topper menn statistikken. Av de som fullførte en universitets- og høgskoleutdanning i 2012/13 var 61 prosent kvinner. Guldvik påpeker at det er viktig å oppnå kjønnsbalanse også innen akademia fordi det påvirker kvaliteten på forskningen.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

tek damer, hashtag #GirlsWithToys vitenskap

BRA DAMER: Alessondra Springman og en kollega, samt noe av utstyret de bruker for å lete etter asteroider. © FOTO:@sondy

tek damer, hashtag #GirlsWithToys vitenskap

ISABELLE RINGNES: Gründer i TENK- Tech-nettverket for kvinner. Har spesialisert seg i User Experience og Product Management. - Det er flott at Clancy benyttet anledningen til å snu dette til noe positivt, sier hun. © FOTO: Privat

Vitenskapelige stillinger - professorer

  • I 2013 var kvinneandelen rundt 25 prosent blant professorene (24 prosent i 2012).
  • Dette til tross for at andelen kvinner som disputerer for PhD-graden hadde steget til over 50 prosent i 2014.
  • Høyest kvinneandel blant professorene i 2013 hadde medisin og helsefag med nesten 35 prosent (32 prosent i 2012). Humaniora lå like etter med nesten 31 prosent kvinnelige professorer (det samme som i 2012).
  • I 2013 hadde teknologifagene lavest kvinneandel med rundt 10 prosent (11 prosent i 2012).

Kilde: kifinfo.no - Komité for kjønnsbalanse og mangfold i forskning.

- Menn og kvinner har ulike erfaringer som påvirker hvilke temaer det forskes på og hvilke spørsmål som stilles.

I Norge utgjør kvinner i dag 16 prosent av alle uteksaminerte studenter i realfag og teknologi. Det er lavmål i OECD-landene. Jenteandelen i realfagene går faktisk nedover på norske studiesteder. Det til tross for at jenter oppnår bedre karakterer enn gutter i de fleste realfag. Og at kvinner som fullførte doktorgrad i realfag ved Universitetet i Oslo i 2008, kom i mål rundt ett år før sine mannlige kolleger.

Nobelprisen er oppnåelig - også for kvinner

Kvinnene som har tagget bilder av seg selv med hashtaggen #girlswithtoys gleder derfor Guldviks hjerte.

- Hvis jenter møter like sterke forventninger og motiverende støtte som gutter i slike fag, så gjør det noe med jenters egne forventninger og tanker om hva som er mulig å oppnå i verden. Da May-Britt Moser vant Nobelprisen i medisin, en kvinne oppvokst på Fosnavåg, så ble hun en viktig rollemodell. Hun viser at slikt faktisk er oppnåelig - også for kvinner.

Jenter kan - men må tro det selv

Isabelle Ringnes (26) er gründer i TENK, Tech-nettverket for kvinner. Hun var også digital leder for kampanjen #hunspanderer, som rettet seg mot kjønnstereotypier.

- Jeg syntes #girlswithtoys-kampanjen er et fantastisk initiativ. Clancy “tar igjen” på vegne av alle kvinnene i yrket ved å bevise at det ikke bare er et yrke for “boys with toys”. Det er et enormt behov å synliggjøre at kvinner jobber med teknologi og tech-toys, særlig fordi disse kvinnene fremstår som rollemodeller for yngre jenter som oppholder seg mye på sosiale medie plattformer. Det er viktig at de ser at det finnes jenter som elsker tech.

For forventninger til hva jenter skal kunne kan få effekt for hva de faktisk forsøker å lære seg. Den store Pisa-undersøkelsen om norske ungdomsskoleelevers ferdigheter i matte viser at norske gutter har større tro på at de er flinke i matematikk enn norske jenter. Jentene rapporterer om mer matematikkangst enn guttene. Samtidig er kjønnene på samme nivå ferdighetsmessig.

Ringnes kaller #girlswithtoys for viktig holdningsarbeid.

- Kampanjen har generert masse bra brukerbilder med jenter som boltrer seg med "stereotypiske maskuline" leker og jobber med å gjøre verden til et bedre sted. Jeg håper at bilder som dette vil gjøre at holdningene til jenter i tech-yrker gradvis normaliseres.

tek damer, hashtag #GirlsWithToys vitenskap

TANYA HARRISON: 29 år amerikaner som bor i London, Ontario, Canada. © FOTO: Privat

Eneste i klassen

Tanya Harrison er en slik rollemodell. 29-åringen jobber i det kanadiske romforskningsinstituttet, og har postet to bilder tagget med #girlswithtoys. Bildene viser Tanya sammen med to roboter som skal brukes på Mars. Til Kvinneguiden sier Harrison at hun har vært interessert i stjerner og planeter så lenge hun kan huske.

- Jeg følte at hashtaggen er viktig og meningsfull fordi den viser kvinner som jobber i STEM.

STEM står for Science, Technology, Engineering og Mathematics, eller naturvitenskap, teknologi, ingenørfag og matte på godt norsk.

- Bildene jeg bidro med av den Canadian Space Agency's Mars Exploration Science Rover (MESR) og meg er kanskje de beste actionbildene jeg har. Jeg ante ikke hvor mye oppmerksomhet bildene jeg la ut kom til å få.

Tanya er overveldt over støtten til #girlswithtoys. Hun forteller at foreldre sender meldinger om hvor kule, fantastiske og inspirerende bildene er for døtrene deres.

- Ingen av STEM-forbildene jeg hadde som barn var kvinner. Selv på det laveste nivået i avansert fysikk på universitetet var jeg den eneste kvinnen i klassen. Så det å se hvor mange kvinner som faktisk er der ute, og hvor vidtrekkende forskningen deres er med sine "leker", har vært fantastisk.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

LEKETØY: Tanya Harrison med et av kjøretøyene som skal brukes på Mars.

Møter fordommer

Ringnes har inntrykk av at de generelle holdningene til tech-yrker er at det er et maskulint yrke og et sted der “menn kan være menn”. 

- Personlig lever jeg nok i en boble fordi jeg aktivt oppsøker nettverk med fantastisk flinke kvinner i tech jevnlig, så for meg er kvinner i tech helt naturlig. Dessverre vet jeg at dette er langt fra sannheten. Da jeg bodde i USA, var jeg ukentlig på tech-treff. Ofte var jeg den eneste jenta tilstede og fikk spørsmål om jeg var "kjæresten til noen". Jeg fikk også spørsmål om jeg visste hva de snakket om, et spørsmål som i seg selv sier mye om holdningene endel menn i tech har til kvinner på “deres” terreng.

Ringnes sier hun til en viss grad kan forstå holdningen siden det per i dag er altfor få kvinner innen feltet.

- I Norge er det litt bedre, men også her får jeg stadig nedlatende kommentarer. "Du ser ikke akkurat ut som noen tech-person” og “Hjeeelp, kan du fikse LED-lyspæren min Miss Tech?” er eksempler fra siste uken. Det er provoserende, men det fungerer også som bensin på bålet. Det gjør at jeg vil jobbe enda hardere for å viske ut negative og stereotypiske holdningene til kjønn og teknologi.

Vil du lese flere saker om kvinner som kan? Meld deg på vårt nyhetsbrev og følg Kvinneguiden på Facebook!

tek damer, hashtag #GirlsWithToys vitenskap

PÅ JOBB: Alexandra del Carpio er klar til å starte dagen. © FOTO: @XdelCarpio

Les hele saken

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!